onsdag 6 april 2011

Fortsättning på femte transporten

Shit det är ju söndag och i ett katolsk land.....så vi får ingen diesel förrän imorgon.
Sitter nu på en fantastisk restaurang här i Calabria med utsikt över Messinasundet....badstrand nedanför och en lätt rykande Etna i bakgrunden...om det inte vore för att detta påtvingade interlud innebär att vi får vind rakt emot när vi passerat hälen på Italien så skulle allt vara ok...just nu passerar ett kryssningsfartyg...flera segel i sundet...säsongen för seglare verkar ha kommit igång och det var nästan fullt i hamnen i natt....själva hamnen är trist alldeles intill en järnvägsstation men det är bara 20 minuters gång till centrum och här är fint....vi gick åt fel håll första gången så glöm vad vi skrivit tidigare för nu är Calabria återupprättad.
Sitter här...tittar ut över sundet....och så kommer den här näst intill sjukliga känslan av att längta ut på havet igen fast jag ju är rätt utseglad och att endast vara två är slitsamt när det är mycket sjö och svårt att få tillräckligt med sömn. Får ju två läkare på nästa transport så dom kan nog skriva ut något som hjälper mot den här konstiga åkomman.....
Nu har också värmen kommit...det är kortbyxor (riktiga Lisa och grannfrun) och t-skorta som gäller...börjar t o m sakna biminin som solskydd i sittbrunnen.
Det är starka strömmar i Messinasundet och igår när vi kom hade vi 12 knop i medströmmen för att senare vara ner i knappt 4 när det bar emot.
Synd att det inte fungerar med att lägga in bilder från iPaden för den här utsikten går inte av för hackor...sa jag att det är palmer på stranden och nu har det kommit några bekinibrudar som solbadar...Joss just nu äru torsk......:)

Har bytt vattenhål...här är, tror jag, en familj med åtminstone tre generationer som surrar...skrattar och äter glass och dricker kaffe...två bord med ungdomar som är härligt högljudda.....åtminstone ett nyförälskat par....kan vara två...men jag vågar inte riktigt fråga så ni får nöja er med min okulära bedömning...det är en uterestaurang och allt som sker akompanjeras av bilar som tutat och tutar...Italien...:)

Har inte berättat riktigt om Steve scipper på den andra båten....han är 31 år...har en båt på Ibiza som han gör dagturer med under turistsäsongen...kan inte tänka sig ett "vanligt" liv med ni vet nio till femjobb...verkar kunna det mesta om båtar och tar olika renoveringsuppdrag där han just då är...han är ständigt positiv...hittar lösningar på problem...dessutom var hans första båt en Maxi 77 som han pratar om med så'n värme....kommer att hålla kontakt med honom

Nu är klockan 21.30 och jag är själv i båten. När jag kom tillbaka till båten vare bara att flytta henne från tankbryggan till en moringlina igen. Kan säga att med 16 meter båt som väger 15 ton och bara betongkajer äre största möjliga koncentration som gäller när man ska lägga till med sidvind....som tur är har denna båt bogpropeller som underlättar. Dessutom är båten sprillans ny och inte min......det gick bra igen.
Steve hade naturligtvis träffat fem engelskor pluss en amerkanska (tror du ligger i lä där Joss) som jobbade på en privatskola med engelska som huvudspråk...fullt party på fördeck....vi gick alla hem till en av tjejjerna och åt pizza...snittåldern om vi räknade bort mig ca 28....väldigt trevligt men rätt skönt nu att sitta i den jumma natten i sittbrunnen och lyssna till musik medans 28 åringarna fortsätter att roa sig....dessutom såg jag när jag kom till hamnen att för första gången i livet är jag på den största båten i en stor hamn....:)
Avslutningsvis en riktigt jävla fin dag.

Nu äre tisdagnatt och vi passerar om ca 2 timmar hälen på den Italienska foten. Vi kommer att ta oss upp till Brindisi där vi tankar och sedan bestämmer strategi för att ta oss over Adratiska havet. Har inga färska prognoser. Hoppas på en internetkontackt snart...blir nog inte förrän i Split.
Midnatt och 10 m/s rakt i nosen....blir en trist natt....

04.49 Inte alls så trist så här långt...dels blåser det bara 10m/s dels tar den här underbara båten sjön på ett helt annat sätt en den liknande situationen med Martin och Ulf för några veckor sedan på väg till Grekland. Riktigt behagligt med ca 5 procents lutning med hjälp av revad stor och motor på 2000 varv. Riktningen rakt mot Brindisi Många kanske undrar varför vi inte kryssar utan går för motor. Dels är det här med tidsfaktorn och transportsegling men sen också att i natten med bara två mans besättning stå i vågstänk och handstyra blir jävligt tungt och kallt. Så just nu sympatiserar jag med transportlogiken.

Hittat ett internettkafe eftermycket letande i staden briminis på Italiens östkust. Nu återstår några hundra sjömil till Split.