torsdag 21 april 2011

Transport sex

Tisdag 19/4 20.07 Pelle
Vi kom iväg vid sextiden. Är nu ute på fritt vatten. Jag (pelle) har vakten till klockan 21. Sen Janne till modnatt och Calle till tre imorgon. Och vi har svag vind ( ca 5m/s) rakt emot. Ok start men ingen segling. Denna resa Känns som lite avslut på en intensiv tid.
Nu blir det dels längre mellan transporterna dels i helt annat klimat. Enligt Andreas kommer nästa båt troligen vara klar i slutet på maj.

Onsdag 04.05 pelle
Fullmåne ...kavlungt....ingen sjö.

Onsdag 20/4 12.20 (Calle)
Just gått av morgonpasset 9-12 som inleddes i den svala morgonstund när uttrycket "Natten gick hän, dagen grydde och de seglade ständigt" (ur Homeros Odyssen 800 f.kr) passade perfekt trots att vi går för motor och bara stöttar med storen. Hade även passet 00-03 inatt då vi körde på spegelblankt vatten nästan rakt emot den silverblänkande mångatan. Det enda dramatiska var att hålla koll på eventuella kollisionskurser. Nu på morgonen hade vi påhälsning av ett mycket närgånget propellerplan. Vi saknar ju nationalitetsflagg så det kanske inte var så konstigt. Desto trevligare var påhälsningen av ett gäng delfiner som körde runt oss, lättsamt hoppande i morgonsolen.

Onsdag 20/4 12.35 (janne)
 Gått på första vakten kl 21 igår. Natten här,helt mörkt men fortfarande ser man ljusen från Cote D'azur. Lungt väder och småningom nästan helt vindstilla. Månen dyker plötsligt upp som en intensivt brungul boll på vatten. Känns som kollisionsrisk nästan. Allt eftersom lyser den upp en gata på vilken vi glider fram. Enstaka fartyg att ge akt på. Spännande. Passade bra att lyssna till Allan Edwall - och lite Taube i lurarna.
Vakt nr 2 från 06 idag. Ljuset har börjat komma. Soluppgång kl 06.45 nästan lika intensivt som månen igår kväll.

Onsdag 20/4 21.05 (Calle)
En hel dag på havet utan en enda båt frånsett en segelbåt som Janne såg. Svag bris 4-6 m/s rätt i nosen men ganska grov dyning emot som man undrar vart den mmer ifrån. Båten stampar nåt otroligt ibland, slår i botten så hela masten skakar. Hoppas bara båten håller!

Torsdag 21/4 07:20 Pelle
Ja så kom då en liten kuling (nåja 12m/s som mest) rakt i nosen....B45:an är inte kul i medelhavsmotsjö...har ca 6 timmar till La Maddalena. Hoppas vi får tag i diesel fast det är påsk i ett katolskt land. Vi har det fint med en hel del filosoferande...tidsbristen på grund av förseningen är dock lite påfrestande...det blir korta stopp och vi hoppas på att vi inte blir liggande pga för hårt väder...men det löser sig.
1430 pelle
Just lagt till i hård vind...nu duchar och göra stan....