söndag 10 april 2011

Ransonering

Ransonering
Söndag i Castella marina. Vaknade utsövd och med redan över 20 grader i skuggan. Dusch och sedan liten bryggrunda....hörde klingande svenska från en bavaria 36.....det var en svensk som precis höll på och förberedde sin avfärd upp till Koper för att därifrån landvägen transportera sin båt till Tyskland och sedan segla henne hem till Lysekil. Dom har haft henne hos Navigare i sex år.

Fint surr med dom sedan iväg med buss till Trogir ca en mil från Castella....vilken underbar liten stad. Har tillbringat sex timmar där och bl a pratat länge med en kvinna som var född i stan men bott i Brasilien, Hongkong mm och nu återvänt till sin hemstad....fin dag men skulle haft nån att dela den med men så äre ju ibland.

Så till det här med ransponeringen....hade med mig en rulle ettan när vi åkte ner den andra februari....fick påfyllning med fyra dosor av Martin och har nu en dosa kvar.....Janne och Calle jag behöver en rulle ettan när ni kommer om en knapp vecka. Skulle faktiskt kunna tänka mig att sluta vilket alltid är lättare om det helt enkelt inte finns men  Janne det blir inte nu!!!!! Ni kommer att få en ännu knälligare skeppare om han inte har tillgång till snus.

Har möjligen/troligen redan sagt att jag i denna jättehamn har längsta masten igen!!! När jag anlände hade min franske gast klivit av vid bränslebrygga i Split för att hinna med sitt plan så jag gled in med "min" båt (16 meter lång och 5 meter bred) helt ensam.....det reste sig en och annan ur båtarna när jag elegant som alltid (nåja) vände upp henne och backade snyggt och prydligt in till hennes plats....skakade snabbt hand med personalen och lät grabbarna ta hand om tamparna och packning av segel mm medan jag gick till tavernan för en kall öl......men så gör ju ägarna till större båtar...:)

Imorgon ska ja checka in båten till platschefen här...en kille som inte tillhör mina favoriter varför kanske jag återkommer till någon gång ....därefter funderar jag på en lite längre utflyckt och kanske hyra en bil en dag för att bara åka omkring....han kort träffa en tjej som jobbar åt navigare här på kontoret ...hon pratar flytande sju språk bl a svenska och hon kan nog tippsa om färdvägar...

En sak som hela tiden dyker upp i tankarna är mitt minsta barnbar Kaspian ett år som nu är inne på sin tredje penicilinkur på kort tid.......lille kämpe och naturligtvis oroliga föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar