fredag 8 april 2011

Över Adriatiska havet

Onsdagskväll i Brindisi på Italiens ostkust fin marina men trist stad. Det är lite konstigt ibland varför man gillar något eller inte gillar något. Jag gillar inte att ta till vänster efter Messina.....nog om detta. Nu har jag äntligen fått tag i en väderprognos och vi kommer inte att hinna till split till fredag kontorstid.....i vanlig ordning är det någon som blir missnöjd men börjar lära mig att så är det med flera uppdragsgivare och dessutom från olika kulturer. Jag och min lite blyga men så duktige gast kommer att gå igenom läget imorgon för ett beslut när vi ger oss ut mot split.

Torsdag 19.52 och vi har just under tystnad sett en fin solnedgång.
Sent igårkväll kom Steve in med sin båt. Dom var hela 12 timmar efter oss så jag vet inte riktigt vad dom sysslat med. Dom var trötta och vår båt hade redan bestämt att vi skulle sticka på morgonen nästa dag. Dom behövde handla mm så vi går var för sig idag. Vi såg fram mot detta för då kunde vi verkligen segla denna snabba båt i vårt eget tempo. Och vi fick en fin start i flera timmar och för mig osanorlika farter men sedan vred det rakt emot och motorn igång. Vi bör helst hinna fram till inklareringsön under kontorstid imorgon fredag.
Vi har 120 M kvar till Viss den första ön i den Kroatiska skärgården där inklarering nr 1 ska göra. Trist burkig gång men som jag skrev i förra inlägget Martin....hon stampar inte alls som B 45:an gjorde. 

Det här ser ut att bli den sista nattseglingen på ett tag eftersom nästa transport inte startar förrän den 16 eller 17 april. Då kommer mina gamla kolleger Janne & Calle. Blir bra att vara tre samt fint att komma till Grekland igen. Efter den transporten har jag ca tre veckors ledigt!!! Jag tänker segla på min ledighet........men mycke korta etapper och dessutom i Futuran åtminstone en vecka....hoppas dock på fler........vore inte fel med något mer feminin profil på besättningen den veckan.........undrar om någon hör av sig......

Andreas skulle nog vilja att jag tar en nyinkommen båt under maj men han har förståelse för mitt behov av ledighet. Min sista transport är en Sun Odysse 439 performans och den kommer preliminärt i slutet på maj. Behöver då en eller helst två gastar men det är ett senare problem. Min bästa lösning vore om Anders axel blivit så bra att kan komma ner. Nu bör han vara hemma i Sverige igen. Saknar honom. Vi hann uppleva så mycket under våra intensiva två månader.....vi seglade nästan lika långt som över Atlanten två gånger....vi frös som vi aldrig frusit tiddigare......hamnade i full storm....hade ljuvlga seglingar med varm sol....alla våra obligatoriska besök hos "tanten" när vi kommit till Maddalena.....våra få konflikter och fina "konfligtlösningssamtal"....våra förtroliga samtal oftast på natten under stjärnhimlen om "livet" mm mm. Anders vi har mycket som bara du och jag kan prata om för man måste ha varit med. Krya på dig i axeln.
Nu går jag snart på mitt kvällspass

Fredag 03.45 
Ca 70 M kvar till Viss. Vi går ff i motsjö och 10 m/s i nosen för motor men kan nu stötta lite med halvt utrullad geuan så det är inte lika jobbigt med balansen när man ska förflytta sig. Vi gör ca 6 knop.  Ambroise har fått in Kroatisk radio med bra musik. Har tyvärr inget att läsa utom några säkert väldigt bra böcker som ligger här på bordet......dom är på franska....får väl spela Teos och gubbons faffospel på iPaden....Angry Bird....
05:00
Så fick vi ett fint medvrid och nu ligger vi på dryga 7 knop och sjön minskar succesivt när vi närmar oss skärgården. Är pigg så jag låter min franske gast få någon timme extra vilotid.
11.44
12M till Vis. Hoppas portpoliceprocessen går ok och snabbt för då fortsätter vi direkt till Split.
18.40
Är framme på Vis. Har klarat incheckningen....blir kvar här inatt för att starta de sista 20M till Split. Här på Vis äre jättefint. Min unge fransman och jag har gått en långpromenad runt hela byn....träffar båtgrannar och bara haft en fin eftermiddag.....ff längst mast i hamnen.
Till Calle och Janne...den 15/4 kommer jag med snabbtåget från Paris till Marsielle vid fyratiden. Vi möts vid mc donallds naturligtvis och tar en taxi till Port Napolion där båten ska ligga och vänta. Nu ska jag och min unge fransman (låter till småkul) göra byn. Imorgon startar vi vid åtta för sista delen av denna transport.

2 kommentarer:

  1. Härligt att ni slapp stampandet, det är inte utan att jag blir lite avundsjuk på er fina seglats.Joss har tryggt anlänt till Umeå och jag antar att han har fullt upp med att ta upp kontakten med alla dambekanta, tänker bjuda honom på Lottas nästa vecka så jag får alla detaljer om La M redogjorda.
    Vila nu lite ha det så bra,ska försöka skicka några bilder
    Martin

    SvaraRadera
  2. man blir lite avis på er.har flyttat in in i ditt rum pelle. lite krångel innan jag begrep hur tv-n fungerade.Försök få receptet på det vi drack på fina resurangent(grappa med honung)skall ta kontakt med vår eminenta sjukvård på måndag och höra mig för vad göra med axeln.
    segla lungt jos

    SvaraRadera