lördag 28 april 2012

En liggdag på en ny plats.

Daxs att bli lite salvesefull (vilket min yngsta dotter säger att jag har fallenhet för). 

Efter vår behagliga segling från Vilamora till Cascais steg vi upp tidigt i morse för att ta pendeln in till Lisabon. Det blev dessutom extra tidigt eftersom vi missade att Portugal är i en annan tidsson än vår skeppsklocka. Kom in till Lisabon när staden håller på att vakna. Petter och jag skiljs. Han ska bl a titta på djur på ett känt Zoo och jag vet inte riktigt vad jag vill. Jag har INGA måsten. Strosar runt lite på måfå bl à en halvtimme i en gigantisk saluhall full av aktivitet och med fisk, kött, grönsaker mm mm. Eftersom min egen Lisabonexpert C. inte är med så får det bli taxi upp till centrum. Vädret är kyligt och med lite regn i luften. Vandrar runt, dricker kaffe på ett litet "ståfik" utan bord och lyssnar till surret från lisabonbor som kommer och går. Det är inte många turister i slutet på april en lördagmorgon i Lisabon. Letar en restaurang för senare bruk som C rekommenderat...den heter nåt likt kycklingkungen men jag har glömt vad det heter på portugisiska. Lägger ner det projektet. Det kommer ett riktigt ösregn och jag flyr in på första bästa ställe. Ett glas vin den här gången och ett samtal med en ung portugisiska (många pratar utmärkt engelska i Portugal). Hon ger sin bild av läget i Portugal och den är tyvärr rätt negativ med samma problem inte minst för ungdomar som i flera medelhavsländer. Sedan daxs för  en av mina faffos. Ta första bästa  lokabuss.... fråga om den kommer tillbaks inom rimlig tid och hoppa på....helst plats längst fram....titta...lyssna på surret om det blir något.....låta tankarna gå......jag behöver inte veta vad som är vad och från vilket århundrade.....i min bok bättre än turistbussturen i en dubbeldäckare.

Så framåt eftermiddagen pendeln tillbaks till båten/hemmet. Värmaren har stått på med termostaten på ca 20 grader och det är torrt och varmt trots bara tio grader och regn ute. Upp till  internetstället här i marinan. Fått flera mail från nära och kära och kommunicerar......leder också till några korta telefonsamtal....lite FB för att se vad som händer på den speciella arenan.......planering och väderanalyser inför morgondagens avfärd vidare mot norr och redan lite tankar om överfarten av Biscya....det pirrar lite av spänning och äventyr i den planeringen. Petter dyker upp och är full av intryck. I morgon nytt läge och nya intryck.......är tacksam att jag får ha det så här under en tid i mitt liv.....

PS
Portugal leder klart över Spanien så här långt och Lisabon vill jag ha mer tid i.
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar