söndag 6 maj 2012

Över Biscya



Torsdag 3/4
Vi lämnade La Coruna vid ettiden. Först till hamnen bredvid  för tankning lite påfyllning av olja och där hittade vi också en fransk artighetsflagg och två block som var lämpliga för renovering av vårt storskot.

 Nu 04:07 på fredag är vi ute på biscyabukten. Vi har lätta vindar men seglar med ok fart (mellan 4 och 5 knop). Nästan ingen sjö och väldigt behagligt. 

Fredag 05:52
Vi seglar fortsatt fint i lätta vindar. Hon har ändå legat på 5,1 knop i snitt de senaste 14 timmarna. Just nu går Elverket en stund för att få upp lite värme här vid navigationsbordet. Det är nästan ingen sjö och det enda som syns på radarn är segelbåten som gick ut strax före oss från Coruna. Nu väcka Petter som igen har soluppgångspasset. Ca 260 M till Brest.

Det är lite av ett antiklimax att vi har mindre vind än någon annan dag/natt när vi är mitt ute på det för starka vindar beryktade Biscya. Nu är det nere på några få m/s och vi går för motor. Nästan ingen trafik men lite regnskurar syns på radarn. På dagtid går vi var sin sextimmarsvakt från 09 till 15 och från 15 till 21. Sedan kör vi tretimmarsvakter under natten. Vi märker också att vi går norrut med längre dagar än nere i Medelhavet. Vi har nu 217 M fågelvägen till Brest. Det innebär att vi kan vara framme redan på söndagförmiddag. Nu blir det också rejäla hög- och lågvattenkust. Ska bli spännande. Jag har egentligen aldrig varit riktigt i Frankrike med undantag för några dagar i Masielle under förra årets transportseglingar och så naturligtvis den tråkiga hamnen port napolion där vi hämtade båtarna.

Det ser skapligt ut vad avser tidsaspekten. Vi funderar på att göra lite mer dagseglingar mellan Brest och kielkanalen. Det är drygt 700 M så med rätta vindar måste det nog till några nattseglingar till. Efter kielkanalen känns det som vi är hemma. Ev går vi till Sverige via Bornholm. Sedan skulle det sitta fint med lite skärgårdssegling i tjust- och st Annas skärgårdar. Vår ambition är att hinna till Stockholm innan slutet på månaden då jag åker till Turkiet. Vindarna i engelska kanalen blir nog avgörande om vi klarar det. Det har varit rätt kyligt de senaste dagarna och vattnet är bara 12 grader så det är skönt att kura ihop under sprayhoden eller sitta inne vid radarn.

Fint väder och samma svaga vind. Petter och jag har pratat om att unna oss två liggdagar i Brest. Vi har ju egentligen ända sedan första korta etappen från Torriviella bara gjort dygnseglingar och därför kanske nu slå ner på tempot och som sagt göra fler dagseglingar. Ev kommer vi att ägna en dag i Brest till att åka tåg eller buss någonstans i Bretagne. Vi vill också gärna gå in till Amsterdam och därifrån gå "stand up mast rout" .

Tror inte dieseln räcker hela vägen trots att vi har lite draghjälp av bägge seglen så vi hoppas på mer vind under lördag eller söndag. Sitter nu och smågruvar mig för att värma den dåliga för att inte säga äckliga korvkonserven vi köpte 10 burkar av!! Det får nog bli en tonfiskburk istället. Är nu längre från land än jag varit någon gång tidigare möjligen med undantag för sträckan Sardinien-Messinasundet.

Har sovit några timmar och när jag vaknar finns ingen Petter i sittbrunnen, han är inte i salongen, inte i sin hytt, ser ingen inne i redarhytten rusar upp i sittbrunnen för att se om han är på däck (där får i och för sig ingen vara när man är ensam vakt)........jag får full panik......ropar..... nja mer vrålar.......han duschar!!! Vilken pers och vad man hinner tänka mycket....nu tonfisk igen och lite fettalstrande chips till efterrätt....efterrätten gäller bara Pelle....

21:03
Nu är vi fågelbåt. Har varit med om detta under transportseglingar i Medelhavet. Just nu är det tre svalor som kurrat ihop sig i sittbrunnen. Har slängt ut bröd med dom verkar mest vilja sova. Stängt luckorna för dom vill gärna komma in och det är mindre trevligt. Men dom får åka med gratis.

21:26
Nu kommer mörkret först vi halv tiotiden så det märks att vi är på väg norrut. Har börjat på en sådan där kärleksroman där det är himla komplicerat under resans gång men garanterat lyckligt slut.......älskar dom !! Nu helt stilla på Biscya. Om 45 M kommer vi fram till kontinentalsockeln och går från tre kilometers djup till några hundra på en kort sträcka....134 M till den först ön utanför Brest.

Lördag 03:34
När vi kommer till Brest har vi gjort lite drygt halva distansen på resan som totalt är ca 2 650 M. Det har tagit tre veckor inklusive fem dagars väntan på segelreparation i Gibraltar. Nu har vi 3,5 veckor fram till jag måste till Turkiet. Ser bra ut men på havet gäller inte riktigt den typen av tidsplanering. Saker kan hända med båt och inte minst med vädret. Att vi nu ser ut att få en så enkel resa över Biscya och utan att behöva långvarig väntan på rätt väderfönster är naturligtvis en tidsmässig lättnad. Nu är också den här transporten mer avslappnad tidsmässigt mot tidigare jobb. Mats vill gärna ha upp båten till midsommar till Umeå. Vi tar henne så långt möjligt nu under maj och sedan kommer Mats med kompis ner och fortsätter alternativt att Petter och jag fortsätter sista biten efter min turkietsegling. Vi har nu drygt 125 M kvar till Brest. Och om dieseln räcker kommer vi fram vid tre/fyra tiden på söndagsmorgonen. Får se om vi slår av på tempot för att kunna angöra i dagsljus eftersom det är en okänd (som alla andra varit) hamn och med inslag av nästan sex meters tidvatten. Vi har möjlighet att köra elverket och då slå på en värmefläckt men elverket drar diesel så det avstår vi på den här trippen. Lite rått och kyligt blir det under morgontimmarna så nu blir det en kopp varmt kaffe....

05:44
Det blev en god tomatsoppa istället. Nu kommer lite vind ca 5m/s från nordost så den är på näsan. Har rullat in genuan och har bara storen som stöd. Få se hur detta utvecklas.

09:12
Inget nytt. Farten nere i 4,5 knop med lite vind och begynnande vågor rakt emot. Det regnar en hel del och vår fågelkolloni i sittbrunnen har utökats. Ny kör jag Elverket tio minuter för att få ut lite fukt trots dieselåtgång. Dryga 90 M kvar till hamn.

11:03
Ok sitter och kollar lite avstånd och olika hamnar på vår väg mot Östersjön. Trots att vi har så många intressanta alternativ på vägen vad gäller hamnar (kanalöarna, Amsterdam, Dover mm mm) så finns en positiv längtan till vi ska segla i Svensk skärgård. Hade samma känsla efter förra årets seglingar i Medelhavet. Det är nog djupt rotat i min själ .....våra fantastiska skärgårdar. Det här segellivet har många fördelar. Klimatet är naturligtvis en, nya kulturer äventyret med långa överhavsseglingar mm men själva seglandet är rätt enahanda. Ut i genom en piröppning....öppet hav.....segla x antal timmar eller dygn och sedan in bakom ett par pirarmar som ser ungefär lika dana ut som dom man lämnade i förra hamnen. Det är oftast ungefär samma segelsättning och trim hela dagen med några få justeringar vid ett vindskifte.. Hemma kan en hel dag gå åt till kryssande i mer eller mindre trånga farleder och uppmärksamheten måste vara intensiv, en otrolig mängd naturhamnar där man ibland kan ligga helt för sig själv. Gästhamnar med olika utformning och känsla. Sen kan man när man vill sträcka ut mot horisonten och segla till t ex Gotland eller Bornholm och få den här "horrisonkänslan".  Det är inte antingen eller för mig men det känns rätt att ta hem vår Futuran när vi gjort Caribien. Sen kan man ju ta några transportseglingar i varmare vatten när det börjar bli höst i våra vatten.

14:39
Vi seglar dikt bidevind sedan någon timme vi håller mellan 5 och sex knop. Inte direkt mot målet men ändå så skönt att slå av motorn. Vi har bara sett något enstaka fartyg under de här dygnen men nu är det tre stycken runt om oss en fiskebåt och två fraktfartyg.

21:46
Vi har fått vind från nord. Mellan9-11m/s. Så nu kryssar vi norrut. Det passar oss rätt bra för nu hinner vi inte fram i mörker....okänd hamn och mer  än 6 meters tidvatten gör att det blir bra att komma fram i dagsljus. Totala sträckan blir med kryss drygt 360 M.

Söndag 03:06
Vi har fin gång mot målet. Snittfarter senaste tre timmarna 7,1 knop i bidevind ca 7m/s. Vi har hjälp av att tidvattnet är på väg in.  Just nu har vi 1,7 knop snett akterifrån på styrbordssidan. Det vänder strax före sex men inte direkt emot utan från babordsidan. Intressant ....första seglingen för mig i "riktigt" tidvatten. Annan information som vår läckra navionicsapp visar är att solen kommer att gå upp 06:53. Vi använder oss enbart av iPaden och en iPhone med navionicsappen för navigation. Är allt mer imponerad av detta system. Bägge  plottrarna är inställda på radar. Saknar dock en AIS som är betydligt tydligare vad gäller att upptäcka andra fartyg. Har glömt säga att det är fullmåne och så upplyst att vi ser hela horrisonten runt om. Lite fiskebåtar ute och något lastfartyg. Nu när vi har fått segla så pass mycket unnar vi oss att köra Elverket som är nödvändigt för att köra kupevärmaren.. Det är inte många plusgrader ute men med värmaren på så har vi torrt och varmt inne. 30 M kvar.

08:06
Bara 4 M kvar men några knop ström emot. Bara åtta grader i luften och tio i vattnet ......burr!

09:nånting
Framme i hamnen ni ser en schärmdump av nedan....nu varm dusch och lite båtfix....sen en god lunch/middag....och naturligtvis kolla väderprognoser inför fortsättningen.....ok ett litet antiklimax men häftigt ändå med att ha korsat Biscya...:)







Här ser ni vår första hamn efter korsningen av Biscya....Anse de Camaret



Skickat från min iPad

1 kommentar:

  1. Härlig läsning, bra jobbat, önskar er bra vindar, rekommenderar ett besök på Guernsey. spännande hamn med Sill, som man väntar in rätt tidvatten för att komma över.
    Häls. Thomas K.

    SvaraRadera