torsdag 24 maj 2012

Sista vändan på Nordsjön genom Kielkanalen och till Sverige

Söndag kl:14:19
Vi lämnade lilla hamnen vid nio tankade upp fullt med diesel och gick för sista Slussen ut på Nordsjön. Hissade den tyska artighetsflaggan utanför slussen. Kan bli den sista om vi hoppar över Bornholm. Den här slussen var på två meter men allt gick lugnt. Nu på väg på kurs 70 grader utanför de sista öarna i Holland. Vi har haft ok segling men nu äre motor och storen ute som stöd. Rätt kraftig motström så det blir inte mer än dryga 4 knop. Efter äventyret (semestern) i kanalerna känns det nu bra att se horisonten igen. Vi räknar med att vara i cuxhaven under morgondagen. Det ska öka något under natten...emot.....ok vi får ta de...

21:08
Har just gått på för ett sextimmarspass. Detta fungerar bra för Petter så vi kör vidare med sextimmars. Vi har ett radbandet med fartyg i separationszonen ett par M på vår babordsida. Har påbörjat en ny bok och hittat fler båttidningar. Har faktiskt lite varmare kväll här "uppe i norr" än vi haft de senaste veckorna. Sitter och funderar lite på sommaren. Kommer nog inte att ta några fler transporter i år. Vill vara hemma och träffa vänner och ungarna. Förra sommaren blev rätt uppstyckad av alla seglingar. Vill också vara riktigt taggad på segling när vi ska iväg i november. Blir en del charterveckor i september i Futuran men det är ju inte så mycket segling utan en massa annat trevligt. Navtexen varnar för dimma inatt. Blir i så fall den första på denna resa. Hade gärna haft en AIS som komplement till radarn om det blir dimma.

21:20
Vi har lite dåligt med mat eftersom vi inte hittade någon öppen affär i senaste hamnen. Hittade en burk krossade tomater och blandade i en burk tonfisk, värmde på och återigen besannades att på sjön smakar allt super......av någon underlig anledning funderar jag på om jag har något lite elegantare att sova i.....:). Lanternorna påslagna.

22:01
Drygt 25 M till vi ska korsa en separationszon som går till och från Seefeld. Vore bra om dimman kommer efter den passagen....helst att den inte kommer alls.....

22:12
Det går inte att komma ifrån att det är spännande med nattsegling i trafikerade områden. Tiden går fort och det är ett ständigt springande från navbordet och radarn och upp i sittbrunnen för att titta på verkligheten....vinden ökar rakt emot som förutsågs i väderprognosen....lite skvalpigt...och farten minskar....mycket trafik från alla håll....

Måndag 00:02
Väldigt "båtigt".....mest fiskebåtar men även en och annan fraktbåt utanför separationszonen. Lite åska över land och radarn visar regnskurar akter om oss. Nu under fem knop....kommer att ha motvind (just nu 10 m/s) och motström i ca fem timmar....nu koka kaffe i skvalpet....lite senare...hoppar över kaffet.... att hålla på med kokett vatten i skvalpet och mörkret får vara....har bara nattbelysningen tänd för att behålla mörkerseendet....drygt halva passet gjort men jag kommer att vara kvar på Petters pass....bra att vara två med så mycket trafik och den blir mer "närgången" när vi närmar oss Elbes mynning...slår på motor nr 2 ett tag för att få lite värme....

00:36
Glömt berätta att jag träffade ett annat transportteam i Amsterdam. Dom styrde en Bavaria 39 som hade gått i charter i Frankrike. Skulle levereras till Malmö. Konstaterar att vi med viss marginal nog är Sveriges billigaste båttransportörer...Känner en affärskvinna som jag ska försöka lära mig lite av någon gång....:).

00:55
Ännu en trålare rakt föröver...får gå ut och handstyr ett tag och försöka lista ut var hon är på väg....har väjt 15 grader styrbord och nu passerar vi med bra marginal på hennes babordsida. Nu under fyra knop....blir en lång morgon....

02:12
Ösregn...skönt sitta vid navbordet och bara göra korta "tittar" ut i rusket.....

04:07
Har tagit mig igenom en korsande separationszon och har nu fritt ett tag utan båtar framför oss....det ljusnar redan lite vid horrisonten.

06:00
Vilat ett par timmar och nu lämnar vi Nordsjön och går in i Elbe. Vi kommer också att få medström så farten kommer att öka. Vi funderar på att hoppa över Cuxhaven och gå direkt till Brynsbyttel och slussen in till Kielkanalen....slussa in och sedan lägga oss i den gästhamn som ska finnas direkt efter slussen.

06:43
Rent mentalt har den här resan innehållit ett antal nyckelplatser. Den första var naturligtvis Gibraltar när man lämnar Medelhavet och går ut på Atlanten....nästa för mig var À Coruna som avstamp till Biscya....nästa igen Brest första hamn efter Biscya och till sist Kielkanalen när man kommer in i "hemmavatten". Så nu är vi på väg mot sista nyckelplatsen.

12:20
Ca en timme kvar till Slussen in i Kielkanalen. Vi har haft medström hela vägen i Elbe. Men snitthasigheten de senaste 15 timmarna är bara 5,2 knop.

Tisdag 09:20
Efter slussningen igår gick vi direkt till lilla hamnen i Brunsbyttel. Helt ok hamn och häftigt med alla stora båtar som slussade och gick förbi oss på tio meters avstånd. Hittade inget internet.

Kom iväg klockan 8:50. Nu blir det tuffande hela dagen. Vi har dystra vindprognoser för veckan med i huvudsak nordostliga vindar i södra Östersjön. Ev kommer vi därför att gå upp via Danmark och det som kallas smålandsvasser eller något sånt. Vi har satt lite folk hemma att googla på detta för att se om vi klarar det med vårt djupgående. Vi siktar nu på olympiahamnen i Kiel.

12:22
Vi tuffar på...hon är ingen höjdare för motor....vi var sju seglare som gick ut samtidigt...allt från en HR 42 till mindre 32 fotare och trots att vi går 2 500 varv har dom försvunnit föröver. Här har du nått att åtgärda i drivlinan Mats. I övrigt så är Kielkanalen så här långt behaglig men rätt ointressant...träd....mera träd...och så lite träd. Dock häftigt med alla möten med förvånansvärt stora fraktfartyg....nu en pizza till lunch.

20:57
Framme i olympiahamnen i kielbukten. Sämsta stället hittills. Även här har vi jagat internet utan resultat. Ätit och sitter nu i sittbrunnen och ser solen gå ner. Vi kommer att tanka upp imorgon och ev försöka ta oss mot Danmark. Tråkig vindprognos med vi sticker nog ändå.

Onsdag 00:35
Ett antal timmar i sittbrunnen med lite "ha gjort uppdragetfeeling"....Petter och jag...så bra....:) hoppas nu på bra smsinfo om vädret imorgon för beslut om seglingsstrategi de närmaste dagarna eftersom vi inte hittat någon wifikontackt.

18:30
Vi kom iväg efter tankning. Blev rekommenderade olympiahamnen men det var som sagt ingen höjdare. Nästa gång kommer jag att testa någon annan hamn i kielbukten. Nu har vi lämnat Tyskland och är i danska vatten. Har rätt hård nordostlig vind (just nu 26 knop) dock lite sjölä från Lolland under några timmar. Som ni förstått har vi saknat internetkontakt under flera dygn. Vi har bra telefonkontakt så vi kan få väderinfo via sms. Nu har vi om ca sex timmar att avgöra om vi ska gå in till Gedser eller stå på mot svenska kusten vilket är rakt emot med med nuvarande vindriktning.

22:14
Fått vindinfo och det ska vara samma ofördelaktiga riktning men långsamt avta till 2-7 m/s imorgon eftermiddag. Så allt talar för att vi stånkar på. Om vi går hela vägen till Kalmar handlar det om ca 280 M. Men Ustad är ett alternativ. Thomas ringde nyss med lite info om turkietveckan i juni. Vi blir ca 90 personer och 11 båtar....jag har en Oceanis 50.

Har just bevittnat en solnedgång 'a la norra Europa då nästan halva horisonten lyser länge och med varierande styrka....skillnad mot Sydeuropas koncentrerade solnedgångar.

Torsdag 00:42
Småtrist med motor rakt emot vinden. Är nog också lite utseglad. Blir bra med ständig internetkontakt när vi kommer nära den Svenska kusten. Har en del att fixa som blir lättare när man i lugn och ro har tillgång till nätet.

03:23
Börjar ana gryningen. Som det ser ut nu blir det en nattsegling till innan vi kommer till Kalmar och det blir troligen den sista på den här transporten. Petter stiger av i Kalmar/Ystad eftersom han måste börja jobba i Stockholm. Funderar på att ringa Dick och höra om han är sugen på att segla med till Stockholm....skulle vara kul men annars tar jag det själv. Vinden är nu svag och sjön håller på att lägga sig. Vi har under hela natten gått parallellt med en trafikseparationskorridor som nu viker av rakt norrut mellan Falster och Rygen så jag "följer med".

04:15
Att segla är en passion för mig men just transportseglandet är ju också ett ansvarsfullt arbete/uppdrag. När vi nu närmar oss Sverige så känns det att uppdraget närmar sig slutet. Mats kommer ner nästa fredag med några kompisar som tar henne sista biten från Bullandö till hemmahamnen i Obbola.

Jag har fått uppleva och lärt mig mycket under den här transporten. Mer tror jag än kanske någon annan enskild segling. Det är också den längsta segling jag gjort. När vi är framme i Stockholm har vi gjort drygt 2 600 M. Det handlar om alla hamnar som jag nu vet hur dom ser ut och var tankstället är mm mm. Det har varit mycket mörkernavigering med ibland intensiv trafik. Har också fått känna på tidvattennavigering och de både för- och nackdelar detta fenomen har. Måste också erkänna att jag blivit rätt förtjust i radarn. Nu när vi nu kommer till Sverige har vi AIS information via programmet Seapilot. Det förutsätter dock att vi har internetkontackt på Paddan. Ska bli intressant att jämföra dom olika teknologierna.

06:18
Har nu ca 70 M till Ystad. Det är riktigt kallt nu på Morgonsidan ute i sittbrunnen. Vattnet är bara 9 grader och elagregatet får gå en del så vi kan köra kupevärmaren. Har nu gjort ett 10 timmarspass och ska väcka Petter och lägga mig några timmar.

12:24
Sovit bra och nu är La Dolce Vita på svenskt teroterialvatten!!! Inga artighetsflaggor hissade!!

Vi ha ca 36 M till Ystad. Ingen telefonkontakt ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar