lördag 12 maj 2012

Mot Amsterdam

Fredag den 11/5 kl: 20:28
Vi kom iväg från Dieppe vi niotiden. Tankade, hissade Hollänsk gästflagga och så ut på havet. Vi hissade på redan i ytterhamnen och har haft fin undanvindsegling fram till för någon timme sedan då Petter rullade in genuan och startade motorn. Vi har passerat Dover/Calais med alla färgor och har nu ca 120 M kvar till inloppet till Amsterdam. Trodde trafiken skulle vara mer intensiv än den är. Speciellt här i "vår" farled utanför separationskorridoren är det lite andra båtar. Vi ser ut att få en molnfri solnedgång för första gången på länge.

Vi blev bordlade av Franska kustbevakningen i förmiddags. Dom kom fyra personer (beväpnade med pistoler!!!) och hade förhör om vart vi varit vart vi inte varit och vart vi skulle och vilka skonummer vi hade. Dom lyfte och grävde i alla stuvfack. Redarns välbäddade dubbelsäng ser nu ut som våra kojer gör dvs helt obäddade. En av dom plitade ner all möjlig information på en blankett Trevliga gubbar som pratade skaplig engelska. vi frågade om vi fick fotografer men där gick gränsen. Trevligt avbrått. Nu har jag blivit bordad två gånger i mitt seglarliv. Förra gången var det också av fransmän men då utanför Corsika och med 300 € i böter. Har nu ett radband av båtar utanför oss i separationskorridoren. Vi gör 7 knop och har nu ett nästan platt hav. Ska leta upp någon kärleksroman inför natten.....

22:42
Har nu kommit in på Belgiskt territorialvatten. Vinden har mojnat och jag har slagit på motorn för första gången idag. Kylig natt så det får nog bli lite värmare längre fram på natten. Motström, och bara 4,7 knop.

Lördag den 12/5 kl: 00:08
Har det varmt och skönt vid navbordet med Elverket igång och värmefläckten riktad mot mig. Så nu går två dieselmotorer.....det verkar som att det ska vara Petter som har vakt för att vi ska få medström. Jag håller mig ff under fem knop. Hittat engelska båttidningar.....dom går inte upp mot mina kärleksromaner men ger lite omväxling. Har något på radarn 2 M föröver som verkar ha ungefär samma fart som vi men jag ser inget visuellt när jag spanar ute. Skulle tro att det är en annan segelbåt för motor eftersom den har samma låga fart över grund som vi har. Just nu har jag 11 båtar utanför oss i separationszonen.

Det var många år sedan jag senast var i Amsterdam. Ska bli kul. Ser också fram emot lite kanalsegling på "stand up mastrout".

09:38
Hade rätt snärjigt när flera fartyg var på väg in och ut från Ostende. Nu har vi 12 M till inloppet till Rotterdam som lär vara världens största hamn. I övrigt seglar vi nu med fina 7 knop. Radbandet med båtar i separationszonen är nu sex M utanför oss.

10:01
Vi kör nu ett test med bara sextimmarspass på två och det finns poänger med det. Sovperioden blir mer sammanhållen. Utvärdering kommer. Som vanligt är det Petters pass som har strömmen med och mina emot......kan inte riktigt hålla upp till kursen som nu blir lite mer på nord. Får väl bita i det sura...och slå på motorn. Bernt mailade om en satelittelefon till bra pris. Han jagar säljaren. Nu märks det att vi är på väg norrut. En riktigt kylig morgon. Vattnet är under 10 grader. Nu är vi väldigt beroende av vår autopilot så man bara behöver titta upp i ruffluckam för att kolla andra båt mm. Vi har helt enkelt inte rätt kläder för timmar ute i blåsten vid ratten.

16:34
Har gjort rätt mycket med båt men aldrig slussat. Nu ska vi slussa in till Amsterdam....

17:30
Har ringt Thomas som säger att han knappt minns att dom slussade....så det kan inte vara något märkvärdigt.

19:04
Nu förstår jag Thomas....en port öppnades direkt när vi närmade oss....en bro åkte uppsamtidigt....vi åkte in....porten bakom oss stängdes och samtidigt öppnades porten framför oss...nivåskillnaden kan ha varit några cm...oroat mig i onödan....

21:00
Framme i sixhaven...efter tipps från Thomas igen....En liten trång charmig hamn mitt i Amsterdam. Trånglat oss in i en glugg och nu mat, värme (det har som sagt varit kallt idag) efter ännu ett par fina dygn. Imorgon slappardag i stan och undersöka det här med kanalåka för det kommer det att bli.

Ok hörs imorgon....

1 kommentar:

  1. Amsterdam där finns en bar vid namn Teaser som jag tror skulle passa två unga herrar som varit till sjöss under en längre tid, men håll hårt i byxorna inget är på riktigt.
    Hälsningar från en fjolårsgast som har sett digä i killingar mitt i natten

    SvaraRadera