torsdag 10 maj 2012

In i kanalen

Som ni ser på schärmdumpen så gör vi över 12 knop under Petters pass i medströmmen....det blev några knop mer när det var som allra bäst...:)


Tisdag 08:17
Vi går nu 10 M till hamnen i Brest för att tanka och leta piloböcker. En stilla morgon med lite dis. Preliminär (som alltid på sjön) planering är att stå på igen några dygn. Fick utförlig väderprognos igårkväll av Lars H och vi ser ut att få vindar med rätt riktning och på onsdag upp emot kuling.

15:13
Fick tag på diesel men inga pilotböcker. Ingen egentlig vind men bra fart med hjälp av tidvattnet just nu. Vi kommer att gå utanför kanalöarna och dit har vi ca ett dygn (ca 120 M). Det är spännande och lite skrämmande det här med tidvatten. När vi gick ut från Brest hamnade vi i ett riktigt race med branta vågor från flera håll. Två franska båtar gick ut samtidigt..dom gick bara någon distansminut från oss i nästan plattvatten....dom kan det här med "sitt" tidvatten. Nu tar Petter ett sextimmarspass fram till nio. Jag påbörjar en ny kärleksroman med garanterat lyckligt slut och som kommer de sista tre sidorna...:)

20:43
Detta är helt sanslöst....vi har nu haft en snittfart på drygt 8 knop i sex timmar...ingen vind och vi går med 2000 varv vilket brukar ge ca 5,3 knops fart. Vi har haft ren tur och nu väntar vi på bakslaget och få strömmen mot oss. Lite regn nu och då och inte mer än 10 grader i vattnet så nu lyxar vi med lite elagregat och värme. Som ni förstått har vi ingen riktig färdig strategi hur långt vi ska gå. Inga båtar i sikte varken på radarn eller i verkligheten....enligt ny väderrapport på SMS från Bernt kommer vi att få mer vind under onsdagen men troligen från rätt håll....nu något att knapra på.

21:10
Ni kanske undrar varför jag inte tjatar på som vanligt om magiska soluppgångar och solnedgångar...jo det är helt enkelt så att vi haft mulet mer eller mindre konstant sen vi lämnade Vilamora i Portugal. I senaste hamnen sa dom också att det varit ovanligt kyligt under lång tid. Nu börjar det mörkna lite och jag ska upp och tomstå i ruffluckan med skön värme strömmande inifrån salongen. Lanternerna på.

21:39
Slut på tomståendet och åter till kärleken. Hon huvudpersonen i boken är på flykt från ett misslyckat förhållande, bara det är ju en lysande och originell inledning. Hon har på sidan 32 just vunnit 1,8 miljoner dollar när hon spelade på enarmad bandit i Las Vegas för sina absolut sista nio dollar. Visst äre bara otroligt!! Till råga på allt gick hennes bil sönder strax före Las Vegas, hon tror att det kan vara bränslepumpen....och hon fick gå en halvmil i den fruktansvärda ökenhettan. Hon har också blivit bestulen med det hoppar jag över för det avsnittet är inte så välskrivet......hon svimmade när hon fick jackpotten och togs om hand av kasinochefen tillika ägaren. Han är 29 år och som jag förstår det är han bara ursnygg och har nån ovanlig färg på ögonen....usch....undrar hur det ska gå.....

21:59
Nu är jag lite upphetsad....ja inte bara av boken utan det har dykt upp ett fartyg på radarn!!....alla kollegor med fartygsbefäl grad VIII förstår nu hur jag kastar mig över plotterarket och gör mina första observationer för att sedan upprepa dessa efter sex minuter. Detta för att enkelt kunna multiplicera med tio och få timmar men det förstår ju alla. Sen drar jag en himla massa streck kors och tvärs på arket, gör paralellförflyttningar, mäter med passaren mm mm. Detta för att utröna när vi möts, hur fort dom går, hur lång tid det tar till vi möts och om vi möts väldigt nära varandra eller långt från.....jäsp.....

22:04
Som ni märker äre mycket surrande nu på bloggen...det är bara att erkänna....jag är himla pratsjuk...

22:47
Genuan utrullad som stöd till motordunket. Sann vind 58 grader styrbord. Ca 5 m/s. Fart mellan 6 och 6,5 knop. Disigt. 28 M till dess vi är i höjd med Guernsey.

00:16
Nytt fartyg på radarn...upphinnande...men tyvärr slut på plotterark....

02:06
Tror mig börja förstå lite hur man använder sig av tidvattendata. Vi kommer nu att ha ca sex timmar motström. Vi är nu nere på lite drygt 5 knop. Men vid niotiden imorgon Bör det vända och vi får extrahjälp av strömmen igen. Får se om det stämmer.....måste också bara få citera från boken..."....Hon ville darra i vetskapen om att hon var åtråvärd och hon ville veta hur det var att förlora sig själv i förnimmelser..." lysande "förlora sig i förnimmelser"...ska pröva själv Imorgon. Är pigg och tar en lite längre styrning. Det är också så spännande med tidvatten mm att jag antagligen inte skulle kunna sova/vila även om jag försökte.

03:59
Nu har vinden ökat till 7/8 m/s och vridit med oss. Har 23 M till vi ska ändra kurs i stort rakt österut. Vi kommer norr om alla kanalöarna och nära trafikdelningssonen mellan England och kanalöarna. Sjön är skvalpig. Antagligen pga vind och ström som vill åt lite olika håll. Nu är det många fartyg runt oss och radarn gör verkligen nytta. Det är riktigt kallt ute och det gäller att klä sig rejält när man gör sina inspektionsrundor i sittbrunnen. Vi är nu nere på farter under 5 knop. Det blir nog ett antal småjobbiga timmar innan strömmen avtar och vänder. Trodde inte att strömmen skulle vara så pass stark så här långt ute i kanalen. Nu lite kaffe och några kex.

04:39
Det här är spännande. Kan dock tänka mig betydligt mer påfrestande lägen. Nu fungerar allt. Autopiloten styr bättre än vi själv skulle göra i mörkret. Jag kan sitta bekvämt vid navigationsbordet och följa min omgivning på radarn och plottern Har all information lättöverskådligt framför mig, djup, vinriktning och vindhastighet, naturligtvis fart och riktning mm. Jag kan planera, göra mina beräkningar, fundera över olika strategier mm i lugn och ro. nu är också värmaren på igen efter en liten utflykt i kylan och regnet i sittbrunnen. Om t ex autopiloten skulle paja skulle vi få stå ute i regnet och kylan i timmar. Om radarn inte skulle fungera skulle vi också måsta vara ute i sittbrunnen mycket mer frekvent och under betydligt längre perioder. Dessutom kan jag t o m läsa några rader i någon spännande bok när det ser lugnt ut.

Onsdag 12:52
Efter mitt niotimmarspass har Petter nu kört fram till 12. Han har haft ett superpass och det lyser om honom när han lämnar över. Nu jävlar går det undan för segel och ström. Petter har haft toppar på 14 knop (se schärmdumpen) och medel på 11 under flera timmar. Eftersom det har gått så snabbt har vi ändrat oss och siktar mot Diepe. Det är drygt 100 M dit och vi kommer fram i dagsljus på torsdag. Från Dieppe är det sedan bara drygt 200 M till Amsterdam. Känns riktigt bra nu efter sex timmars vila och som vanligt blir rytmen och sömn/vila bättre när man går in på dygn två.

Snart får vi strömmen mot oss men inte mer än fyra/fem timmar. Vi har dessutom bra sjölä eftersom det ligger på syd.

15:14
Fortfarande goda 6 knop. Har tagit en behövlig dusch på redattoaletten. Fick tipps av Bernt när vi hade nätkontakt, om en väldigt bra pilot på nätet www.yachtpilot.net/. . ser riktigt bra ut med Diepe. Drygt 80 M dit.......Ibland är kaffe ännu godare:)

16:49
Liten reflektion:
Efter rätt tuffa seglingar från Torriviella till Gibraltat har vi haft nästan osannolikt flyt från Vilamora på Algarvekusten och till nu. Först att vi fick sydliga vindar längst den 400 M långa västkusten av Portugal. Där är Nordan dominerande. Vi träffade också seglare på väg söderut som väntat många dagar på "normalvindar". Sedan att vi när vi kom till À Coruna hade ett väderfönster öppet direkt och bara kunde ge oss iväg över Biscya. Och så denna segling som bara har varit super.

Lite om skepparansvar. Det är ett mycket direkt och tydligt ansvar. Det handlar om att försöka att ha framförhållning och framförallt göra rätt i förhållande till båt och besättning (egentligen göra så få misstag i planering och beslut som möjligt) och att ha reservplaner. Jag älskar det men det är också en mental påfrestning där bl a vikten av att klara att balansera ansvaret med att få tillräckligt med sömn/vila ibland kan vara svårt. Detta förstärks naturligtvis när man som vi bara är två och där Petter gör ett superjobb utifrån sina förutsättningar avseende seglingsvana. Det är nog ingen tillfällighet att dessa tankar kommer nu. Dels har hela resan skett i för mig helt nya vatten där jag helt saknade infrastrukturer avseende hamnalternativ mm. Det känns också bra/befriande att vi nu ligger så bra till tidsmässigt och att vi kan sänka tempot om vi känner för det.

Ska också sägas att än är det en bit kvar så mycket kan hända och det handlar inte om att slappna av. T ex sägs det att de flesta grundstötningar sker när man nästan är hemma....:) 72 M till Diepe.

Torsdag 00:36
Nu går det undan igen 10/11 knop med 10 till 12 m/si häcken och någon timme till med hjälp av gynnsamma strömmar. Vi har bara 26 M kvar så det blir nog att angöra i mörker men det verkar vara en okomplicerad insegling och oberoende av tidvattenstånd.

04:45
Framme efter vår bästa segling och längsta så här långt. Ser fint och nu ska vi sova några timmar sen bunkra och se på stan....troligen avgång mot Amsterdam fredagmorgon.

1 kommentar:

  1. Det här är riktigt rolig läsning. Hoppas det fortsätter så bra.
    Lillbrodern

    SvaraRadera