fredag 22 juli 2011

La Maddalena-Messinasundet-Brindisi

Calabria - Brisni

Onsdag 16:58 Pelle
Vi kom iväg efter bunkring av vatten vid niotiden. Motor till Messina för att tanka diesel. När vi kom fram till den stora hamnen får vi veta att det ska finnas en tapp någon sjömil norrut. Jag blir lite stirrig eftersom det inte finns någon egentlig hamn norröver. Vi tuffade upp längs kusten och där låg en brygga med soppa. Fick i 160 liter (hade ju lite vind från La Maddalen). Sedan har vi haft supersegling med kulingvindar i häcken. Är nu inne på själva foten av Italien. Väldigt hett fast det blåser friskt. Tyvärr blåser det så mycket att vi inte kan ha vårar "preseningssolskydd" uppe. 153M till "hälen".

Joss 21.10

Försökte sova medans Pelle var på vakt men båten dunsar så hårt i stäven av dom elaka vågorna att det var stört omöjligt. Steg upp och
Pjöllrade med Pelle litegrann.Glömde föresten att tala om att vi köpte färdiglagad italiensk Lasagne .Per och jag värmde upp den i ugnen.Sagolikt god tillsammans med en kall bira.Pelle håller på att steka upp sin portion nu.Doftar underbart.Vindarna är lite opålitliga och i fel rikning så vi har beslutat att gå in till La Rochelle och se hur det ser ut där och eventuellt sova där till tidigt imorgon innan  vi ger oss över hålfoten.

Torsdag 15:51 Pelle
Vi fick en turbulent natt. Det började med att ett antal stora fartyg låg uppankrade nära land i början på foten av Italien. Jag började ana att det var något på gång. Inga fiskebåtar ute....ff fin gång i akterlig vind och så dör den inom 30 sekunder....vi skvalpar omkring ett tag och så ser vi hur havet är alldeles vitt framför oss och efter några minuter har vi en kuling med stormvindar (som mest 30 m/s i en vindby) snett emot. Nåväl efter en natt där vi sökte lä invid land och gick sakta fram och tillbaka med motor i smult vatten kunde vi hissa på och fortsätta nu med fina vindar i häcken. Nu har vi drygt 70 M kvar till hälen på den Italienska foten. Vi har ätit en god lunch/middag med färdiglagad mat som vi köpte i Calabria.

Har pratat med lite folk hemmavid och bland annat fått veta att ev sover en för mig helt främmande kvinna i min säng inatt!!! Undrar vad han håller på med...han gubbon:)

Vi hoppas komma fram till en hamn på Italiens ostsida under morgondagen. Förhoppningsvis hittar vi en internettkontakt där.
Faaan vad det är hett....

21:04 Pelle
Har tillbringat några timmar pratande om allt och inget i sittbrunnen med Anders och Per. Nu med perfekta förhållanden. Ca 7 m/s, halvvind, lugnt hav och god fart. Det är befriande med kvällens behagliga temperatur efter ännu en het dag. Inga andra båtar i sikte. Besättningen sover och det finns tid och omgivning för positiva reflektioner. Ser på lilla iPhonens display att vi nu har 37M till vi ska vika av norrut vid "hälen" och att vi gör drygt 7 knop.

Måste säga något om vår båt, en Sun odyse 439 performance. Vi har seglat fyra olika båttyper under transportåret och både Anders och jag har nog denna som en faffo. Hon är definitivt snabb....välbalanserad på alla bogar....snygg både inne och ute....bra deckslayout....lagom dvs inte för stor sittbrunn som fungerar under hård segling...och allt har fungerat ta i trä.

 Nu kommer några timmar där först allt blir kolsvart med en fantastisk stjärnhimel. Våra segellanternor tända. Efter någon timme kommer månen upp och ger en glittrande mångata i havet, horisonten börjar synas igen och stjärnhimlen blir svagare. Så nu blir det sittbrunnen en kopp kaffe, barfota, kortbyxor och kortärmat. Önskar fler fick uppleva detta.

00:00 Pelle
Går av mitt pass och Per tar över. Svag vind och lite dyning som håller på att lägga sig. 20,1 M till hälen. Sov gott Pelle...

07:21 Pelle
Vi har passerat hälen och har ca 40 M kvar till Brindisi. Fin segling dikt bidevind i 6-7 knop.

Börjar närma mig slutet på min transportseglarsäsong 2011. Närmar mig 9 000 sjömil sedan februari. Det har varit en av de mest intensiva perioderna i mitt liv med starka kontraster i upplevelser både avseende själva seglandet och mitt "egna liv". Jag är inte just nu kapabel att sätta ord på det senare men att det för mig har varit positivt och givit ett lite bättre perspektiv på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt i min tillvaro bär jag med mig.



La Maddalena -Messina

12.15 Pelle
På väg mot Messina. Vi hade en riktigt trevlig dag och kväll igår. Oljebytet gick galant för Per och Anders. Sedan strosade vi runt i och hälsade på lite folk vi lärt känna under vintern/våren. Mycket turister och levande musik...... Jo....jag va uppe på scenen.

Vi kom oväg vid elva tiden efter att ha tankat 40 liter diesel. Nu har vi precis passerat skärgården mellan Sardinien och Korsika och har tyvärr vinden precis på näsan. Enligt prognosen kommer det att se ut så här under det första dygnet för att sedan mojna av med vind från olika riikningar.

17.28 Pelle
Anders och jag har rykt ihop med högt röstläge och anklagelser mot varandra om både det ena och andra. Nåväl vi har haft konflikter förr under våra resor. Får se hur denna utvecklas. Om det blir ett slut på vårt samarbeta så kommer jag att tycka det är trist. Att vara olika och ha delvis olika värderingar, och det har vi, kan både vara en fördel och nackdel men det förutsätter att vi klarar att acceptera olikheterna. Inte att försöka förändra den andra. Det gäller tror jag för både Anders och mig. Nu går jag på mitt pass 18-21.

Joss22.30
Gick på 21.00 och dom andra sover.Varma 5 sekundmetrar blåser på mitt röda nylle.Månen gick just upp och det är så vackert.Seglar dikt bidevind i 7,5 knop och havet är mjukt och vi stävar mot Neapel.
Jo det är sant som Pelle säger .Jag vaknade och yrvaket blev jag sugen på pizza och när det uppdagades att den var uppäten fick jag ett litet frispel
Och ordväxlingen blev lite onödigt högljudd. Visst låter det fånigt att två gubbar kan. ryka ihop om en så'n bagatell.Men så är det här ute på havet.det var samma i våras ,då åkte vi ihop efter ung tre dagar.
Vi är två tjurskalliga gubbar med heta temprament ,men ingen av oss är långsinta.Jag tror och hoppas att. denna incident skall glömmas och läggas åt sidan för annars vill jag inte äta pizza mer.Och pizza tycker jag mycket om och också vårt seglingsprojekt.
Nog om detta .Nu skall jag upp och spana efter båtar.och delfiner.

04.50 Pelle
En ongoing blogg är inte helt fel som terauteptiskt hjälpmedel. Läser Anders kommentar till vår sammandrabbning tidigare. Det är redan över. Efter att vi gemensamt krypigt upp på fördeck för att rädda en lanterna som lossnat och pratat igenom vad som hände så är det hela över. Kommer säkert fler liknande konfrontationer. På en båt flera dygn och under ibland stressiga situationer är man inte alltid logisk och rationell i ageranden. Anders och jag är och hoppas jag förblir ett väldigt bra team trots eller kanske just för att vi är olika. Nu tänker jag leta godis.

05.24 Pelle
Vi är nu mindre än 100 M från Neapel och ön Capri. Med lite mer tid hade det varit kul att gå dit och ha en liggdag och uppleva ett nytt sägenomspunnet ställe. Nu är ju transportssegling inte riktigt gjord för sådana extrautflykter så vi tuffar på närmsta vägen till Messinasundet. Nu 190 M till vulkanön Stromboli och solen är på väg upp, det är ca 25 grader nu under morgontimmarna, svag vind och inga vågor. Det här blir en varm dag.

Joss0620

Gått på min morgonvakt och just tittat på soluppgången,ett rött klot som stiger ur havet.Det är redan varmt så när Pär vaknar skall han få hjälpa mig att sätta på den nyinköpta presseningen över sittbrunnen(vi fick nämligen ingen binimitopp på denna i övrigt fina båt) och eftersom det inte är någon vind att tala om så kommer det att bli hett.( kanske ett morgondopp inte skulle vara helt fel.Dom 12
Chokladkakorna, 8 checker plus alla toblerone är kvar på gömstället så chokladtjuven har inte hittat dem.Nu skall jag äta lite frukost.

15:02 Pelle
Grabbarna har fått till vårt solskydd (biminin) super....så nu kan vi sitta i sittbrunnen utan att brinna upp. Vi har ett snällt hav med bara lite krusningar på ytan. Nu har alla duschat på akterdäck och doftar herrparfym. Vi räknar med att komma till Calabria i Messinasundet under morgondagen. Vi har nu 131 M till vulkanöarna utanför sundet. Sedan är det drygt  40 M kvar. Det är just nu ÖVER 30 grader i vattnet.

22:14 Pelle vid navigationsbordet.
Vi tuffar vidare med motorn på 2000 varv och en fart över grund på dryga 6 knop. Det är härligt ljummet ute i sittbrunnen och så den fantastiska stjärnhimlen. Vi har drygt 80M kvar till första öarna och beräknar om vädret tillåter att vara i Calabria i Messinasundet vid sjutiden imorgon kväll. Nu bara en snabbtitt runt horisonten efter andra båtar..... Inga båtar bara en apelsinfärgad måne som just kommit upp framför oss och som speglar sig i det helt blanka havet. Svårbeskrivet...andaktsfullt.

Anders gjorde en superb middag med pasta, starka korvar, lök och nått rött "gish". Som vanligt bättre än på krogen och med bättre havsutsikt.

Funderar lite nu när sommaren har passerat halvlek vad jag ska göra under hösten. Känner mig sugen på allt möjligt och har några idéer. Det är ju numera i hög grad upp till mig, har ingen annan att skylla på...:)

Som vanligt har vi nu på andra dygnet kommit in i en rytm och man sover bättre och är piggare. Det hjälper ju också att det inte går någon sjö.

01:34 Pelle
Fantastisk natt....varmt....vindstilla.....lite lågmält prat i sittbrunnen..rätt många båtar runt oss. Svårt att krypa till kojs men nu blir det några timmars sömn. Nästa pass för mig är 06 till 09.

Joss 0230
Han glömde att notera att vi fick se delfinhopp vid ettiden. Det kan jag aldrig se mig mätt på. Jag tycker lite synd om dom som måste simma omkring hela natten nu när vattentemperaturen sjunkit till blygsamma 28.3. Imorgon bitti när jag går på mitt niopass måste jag bara göra ett grasiöst hopp i böljan den blå.Skall purra Per om 20 minuter och lite snack med honom och sedan till den varma kojen.Har öppnat ventilen så att det kommer in lite luft ,annars blir det för varmt.

06:08 Pelle
Frukost tillsammans med Pär i sittbrunnen sittandes på samma sida för att få se soluppgången. Vad jag önskar att fler av mina vänner fick uppleva ett dygn till havs som detta. Har dessutom aldrig tidigare haft så många delfinbesök som detta dygn. Känns redan nu att det kommer att bli en varm dag och det är tur att vi har vårt provisoriska solskydd. Vi har dessutom den ena vattentanken fylld så vi kan duscha av oss under dagen. Nu ser vi de vulkaniska öarna innan Messina. Det är 35M kvar men några av dom är över 700 meter höga så dom syns på väldigt långt håll.

08:40 Pelle
Vi har haft problem med plottern under hela resan och nu har den lagt av helt och hållet. Har försökt lite olika knep men då försvann även djupmätaren och ve och fasa även autopiloten "hackade till". Har fått igång lodet och piloten men inte plottern. Ni som följt bloggen ap vet att det inte är första transporten vi haft problem med Raymarins system. Tillhör inte mina favoriter. Tur vi har backup med navionics
både på iPaden och i en iPhon. Nu är det dax att väcka Anders.(tack Pelle)


Joss 10.30

Efter en härlig 6timmars sömn med försovning väckte Pelle mig 9.30
Vi stoppade båten mitt ute på havet och badade och stojade.Underbart skönt och man vaknar.Dush och stadig frukost.Kurs med Per i konsten att skriva en spirituell blog.Per och jag gör en rockad gällandes hytter.Jag har sovit i förpiken och Per i akter styrbord. För mycket buller för Pär därbak. Pelle sover som alltid i babords  akter. Läser Thomas Bodströms Rymmare och precis innan Pelle väckte mig så drömde jag att jag satt på Hall och dom andra fångarna trodde att jag var en golbög.Jag kommer in matsalen och alla fångarna vänder sig om och tittar med vrong blick på mig och tre av dom största och tuffaste killarna reser sig upp och börjar gå mot mig.Jag spänner småmusklerna. Och just då ropar Pelle ,dags  att gå på. Undrar vad som hänt om han inte väckt mig.


Per 11.00
Frivakt, kört 18 till 21 samt 03 till 06 i natt och fått uppleva både en vacker solnedgång o soluppgång i ett för övrigt nästan tomt hav. Några få möten med fartyg på avstånd under natten.
Lyckades filma delfinerna som lekte med oss. Svårt med stillbilder då de hoppar upp lite varstans.
Fullmånen börjar krympa ihop men gett oss bra ledljus under de becksvarta timmarna. Såg också ett vackert stjärnfall i natt och igår natt en troligen död havssköldpadda som strök förbi på några meters avstånd. Jag vaknade precis lagom till morgondoppet från badbryggan i nästan 30 gr klartgrönt vatten.
Vi passerar nu vulkanöarna norr om Sicilien.

Pelle
Vi kom fram till Calabria vi sjutiden och fick en bra plats. Åkte med "galna" taxichaufören (se tidigare transport) och bunkrade. Promenerade sedan in och åt på en stor fin restaurang med  vidunderlig utsikt över Messinasundet och med Etna i bakgrunden. Ok mat och priser.

Tyvärr har dieseltappen slagit igen och vi får rådet att gå tillbaka ca sex sjömil till Messina eller till en hamn längre ner i sundet. Jag ringde till stället längre ner i sundet men dom hade inte diesel. Lite vin i sittbrunnen och sedan kojen. Det är för varmt på nätterna för att jag ska sova bra. Nästa etapp blir runt den Italienska foten till någon hamn på Italiens ostkust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar