söndag 24 juli 2011

Brindisi - Split

Brindisi - Vis

11:15 Pelle
Vi kom till Brindisi igår vid tvåtiden. Tankade 90 liter diesel och gick sedan in till stadskajen. Trevligt i sittbrunnen med tittande på alla flanerare längs kajen. Jag jagade internet för att få iväg bloggen och hämta hem väderfiler. Sedan fortsatt surr i sittbrunnen. Vid åtta tog vi en promenad på en trevlig gågata med musik på flera ställen. Vi åt den bästa pizzan hittills och tog en extra som blir bra att ha inatt. Sjöng med ett riktigt bra jazzband. Vi avslutade sen i sittbrunnen igen.

Idag lördag kom vi iväg strax före tio och har nu ett dygn (160M) till Vis där vi ska klarera in i Kroatien. Sedan bara skärgårdssegling till Split på måndag. Vi ska ha lugna vindar hela vägen enligt prognosen.

16:56 Pelle
Har prata med Bruno (vd navigare Kroatien) och vi kommer att klarera in i Vis imorgon och sedan stanna där för tidig start in till Split på måndag. Småbra då får vi en fin eftermiddag och kväll i Vis som är en höjdare. Kommer att kolla flyg i Vis och räknar med att vara hemma i Umeå onsdag eller torsdag. 114 M kvar till Vis. Tråkigt med motorgång men vinden är för svag. 

Joss 17.05

Dagen började mulen och så varit hela dagen.Regnperioder då och då.
Ganska skönt efter alla heta dagar och skinnet får vila.Pelle kokar lite kaffe men tyvärr har vi glömt köpa konjak.När skiftet är slut ska jag lägga mig och vila och läsa i kojen fram till hundvakten kl 24.Otroligt härligt delfiinstim följde oss i en halvtimme.Verkar vara lit mindre här i Adriatiska havet.

Pelle 18:43
Provat med segling men det är för lite vind så nu går motorn igen. Har slut snus men Anders har påsar så det fixar sig....jag ska sluta....nångång...senare...lite längre fram. Nu är molnen borta och vi får en solnedgång igen!!

Har lite tråkigt. Både Per och Anders sover och jag har inga segel att trimma, ingen navigering, inga andra båtar i sikte. Måste komma ihåg böcker nästa gång. 

Pelle 01:10
Under Pers vakt började det åska långt framför oss och vinden ökade.  Vi vek av några tiotals grader någon timma. Nu ser vi bara enstaka blixtar och långt bort. Vinden pendlar mellan 12 och 16 m/s och sjön har vuxit. Vinden är sydvästlig så vi har den med oss och vi gör god fart om än lite slingrig gång. Återigen länge leve autopiloter!!! Anders och jag sitter på var sin sida under sprayhooden och småpratar medan  den styr bättre än vi skulle göra i mörkret. Nu ska jag lägga omkull mig någon timme innan jag går på för morgonpasset. Sova blir det inte i den slingriga gången men vilan gör nytta. 64 sjömil kvar.


Joss 02.20
Pelle och Per sover kanske för det är grov sjö från babords låring så båten gungar ganska ordentligt.Man får vara försiktkig när man går omkring.Vill inte ramla och göra illa mig i min högra skadade axel.
Stjärnklart himmel och månen är i nedan.Några lastfartyg stävar söderut på nån distans avstånd.Sitter med pannlampan och läser Rymmaren. Den tar sig men inte är Bodström nån superförfattare.En timme kvar av passet sen skall jag krypas till kojs och sova till09.00
Föresten måsta jag byta kalsonger för jag fick just en överhettande sjö över mig och jag stod så till att allt hamnade baki ändan och rann inn i byxan .Inge skönt.

Pelle 03:14
Samma läge men jag tror att vinden minskat något men också vridit lie emot. Har första kontakten på telefonen och Bruno har messat att vi ska gå direkt till Split. Trist då missar vi fina Vis. Vi har nu ca 75 sjömil till Split. Bör vara framme vid fyratiden vid tullbryggan. Nu kommer solen upp halv sex och det blir troligen min sista soluppgång på öppet hav för den här säsongen....blandade känslor......

Joss9.25

Vaknar av hård blåst och åska.Per är uppe och vi får blixt och dunder över oss(åska är inte kul på vattnet.)sen kom skyfallet ,regnet inte öste ner utan piskade ner i en halvtimme.Blöta försökte vi laga pressenningen (regnskyddet).Nu drar åskan bort och vi äter frukost och dricker kaffe .Skymtar hHar därframme.

Pelle 16:28
Framme och ligger i en hamn på Braka ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar