söndag 27 februari 2011

Sardinien – messinasundet 2
Pelle fredag 13.31
Dick i faffohörnan
Vi är nu på väg igen..Bunkrade lite extragrejer på morgonen. Dick förberedde en fiskgryrta som vi kan värma upp under gång. Tankade klockan 10 och sedan ut på havet ...sol ca 6 till 8 m/s lite för om tvärs. Dick har vakten och vi går fint. Vår stora granne Oceanis 50 tuggar på betydligt fortare men väntar in oss när vi blir för långt efter. Vi stöttar också ibland med motorn. Trebesättningen Dick, Anders och Pelle fungerar utmärkt. Ev, efter sedvanlig förhandling med överordnad beslutsinstans kommer Dick kanske följa med även på nästa transport....vi får se...:)

Pelle: Lördag den 26/2....04.33
Dick samma faffohörna men nu i kuling
Så fick vi en ny kuling....vi har nu ca 200 M till Messinasundet. Kulingvindar men god gång på båten. Joss och Dick sover eller vilar för det rullar rejält i båten så stavfelen blir säkert fler än vansigt. Vi gör stundtals över 10 knop men det är samtidigt tveksamt ibland om autopiloten ska orka med....
Pelle 12.13
151 M kvar till inloppet till Messinasundet. Vi har rätt trist gång med gammsjön och motorgång. Anders har spytt igen trots sjösjukepiller innan vi for. Han är naturligtvis spak men verkar nu vara på väg åt rätt håll. Dick har gjort ett jättejobb med lång vakt så jag fått sova mina timmar. Nu har jag äntligen fått Dick i horrisontalläge för vila. Fiskgrytan var ljuvlig....båten uppför sig väldigt fint och vi beräknar fortfarande med hamnletning i Messinasundet under eftermiddagen imorgon.
Idag har vi faktiskt haft hagelskurar och temperaturen ligger inte på många plussgrader....skoteroverall igen. Ska nu ta över lite bilder från telefonen och lägga in i bloggen när vi får en bra wifikontakt.
Pelle 21.03
Joss är tillbaka på banan. Vi har ätit (korvblandning) i sittbrunnen och han har surrat på som vanligt. Det blir alltid trevligare när han är ok. Vi dunkar motor i ca 10 m/s rakt emot, inte så himla trevligt men allt fungerar bra. Vi ser åskblixtar i fjärran men har stjärnklart hos oss. Tänker på Linda som väl dansar melodifestivalen just nu. Saknad är en bitterljuv känsla. Mitt nuvarande liv innebär saknad av mina nära och kära. Varje gång datorn startas visas en krullhårig glad lintott på skärmen och det hugger till lite. Det blir inte häller de dagliga telefonsamtalen till döttrarna, inga existensiella nattsamtal med gubbon mm. Samtidigt vore det ju katastrof om jag inte ha några att sakna. Sitter vid navigationsbordet 85 M kvar till Messinasundet. Det innebär att vi bör komma fram till inloppet mitt på dagen imorgon. Hoppas vi hittar en trevligare hamn denna gång och att vi får lite goväder i södra Italien.

Joss 27”/2 Söndag 03.30

Nämen hej igen .I am back in buissnis again.Tuff resa från Sardinien .Min gamle vän sjösjukan har gjort mig lite matt och igår fick jag offra lite igen..Nu är det bra igen och jag sitter på nattpass och ser de första öarna väster om Sicilien.38 nm kvar till Messinansundet.Dick(som är både ett trevligt och tryggt och nyttigt tillskott både på vakterna och socialt) och pelle sover.Har smygätit lite choklad som jag gömt för vi har en liten chokladtjuv ombord..Ska koka lite kaffe och äta skorpor med marmelad på.Det här är tredje resan och det känns fortfaraande spännand och roligt..Efteer denna segling har vi en segling till Grekland och ytterligare en till Kroatien .Sedan blir det ett par veckors semester och det känns bra för det tar lite på krafterna.när allting alltid gungar lite.En sak vi upptäckt både Pelle och ja g är att vi båda två får kramp i underbenen.(det heter förstås nått annat på sjukhusspråk)på nätterna för av att man spänner sig hela .(ungefär som senadrag som vi säger i Umeå).Gör jävligt ont tills man lyckas slappna av..Vi skall se om vi hittar nåt apotek med Magnesium på Sicilien..Två timmar kvar till gryning och då hoppas jag att få se Etna rykandes igen.Dick hade med sig Guiolls bok med sig så nu har jag lite att läsa..Babords röda lanterna har slocknat .Jag får laga den imorron.Tur jag har en pannlampa med rött sken om det kommer ett fartyg..Månen är uppe och det är en silvrig gata precis i färdriktningen.Otroligt vackert..Fantastiskt att uppleva hela månfasen .När vi startade i början av februari så var den ny och sedan har vi haft fullmåne och nu är den i nedan.Det tänker man inte på så mycket hemma men här är det läckert..
Pelle 14.31
Vi ligger nu i staden Messinas hamn. Har hunnit med att äta lunch...handla lite...och sitter nu i sittbrunnen i KORTBYXOR och ander ssom är mager har bar överkropp...kommer att sova över här och gå genom sundet imorgon för vidare färd rund Italiens skosula.

1. Bara en liten kort fråga - har Pelle väldigt dålig syn? Jag syftar på kommentaren om den magre med bar överkropp i sittbrunnen. Tog du fel på person? För övrigt låter allt som en dröm (förutom sjösjukan förstås). Jag visste inte att du hade en så poetisk ådra Anders, det där med silvrig gata i färdriktingen och månens faser imponerade.
    Syster och svåger

2. Pelle, menar du att vi Hanssöner inte är smala och smärta, jag förstår ingenting.
    Lillebrosan

3. Pelle skriver att Dick lagat till en fiskgryta (på sardiner, kanske?) att inmundiga mellan Sardinien och Messina. Det får mig att minnas en fiskgryta som kom att förpesta Joss segelsommar 1986, eller var det 1987.

Joss hade till midsommar bjudit med några vänner på en tur till Holmön. En av oss, jag säger inte namnet, hade tillagat och tagit med sig en stor järngryta med den härligaste fiskgryta. Ner med grytan i ruffen och upp med seglen! Vi mötte hård motvind, slog titt som tätt men fram kom vi. Det vara bara det att järngrytan då var tom. Innehållet fanns istället i plymåerna och lite varstans i och under ruffen. Fiskdoften förbyttes snart till en stank som räckte hela den sommaren. Visst minns du, Anders?

Pelle, tack för bilderna och filmsnutten!

Olle L

4. Anders Pettersson Nåw28 februari 2011 kl. 13:54

Hej alla saltstänkta sjöbusar. Det är inte utan att man är väldigt avundssjuk,dock inte illun.Här är första riktiga vårvinterdagen med ymmigt takdropp och varm sol. Vårvintern är ju en av dom finaste perioderna här i norrland.Hemmet står kvar och frodas, lite aktiviteter i vardagsrummet. Tänder och släcker lampor för att det inte skall se alltför dött ut. Trivs lika bra som tidigare och mår gott. En envis tand har spökat en vecka så jag har gjort tre akutbesök på TLHögskolan. På onsdag vankas det Klunganshow med Herr Harr, det skall bli mycket trevligt. Vecka tio funderar jag på att åka upp till Ammarnäs en vända, jobb/rekration det kan bli fint. Segla väl och var lyckliga ni lyllosar. Kram till er alla /Nåwen

5. Jag finns i Nice 2-8 mars, titta in om ni har vägarna förbi. Men ring först så ordnar jag bryggplats.

Olle L +46705146761

6. Åh, pappa vi saknar dig oxå! Och framför allt våra samtal... Men det tar vi igen sen när du kommer hem och är pensionär på riktigt! Puss puss Lisa

7. En sak till, pappa och Joss! Se till att ni får i er mycket vatten, salter och mineraler så slipper ni kanske lite av värken i vaderna på nätterna... Lisa