fredag 11 februari 2011

Sicilien-Grekland

Pelle Tisdag klockan19.00
Vi lämnade Reggio Calibra vid tvåtiden. Ett riktigt trist ställe och vi kommer att leta bättre alternativ till bungkringsplats i Messinasundet. Vädret fint och varmt. T o m lite svettigt att gå till den lilla affären fram och tillbaka när vi glömt något...(Joss blev naturligtvis körd till hamnen av ägarinnan(Rosa Lagana) när han handlade).
Sedan en magisk segling genom Messinasundet. Etna ryker från toppen på sin snöklädda topp på styrbordsidan och alla fantastiska samhällen och bergen på fastlandssidan....andaktsfullt....
Vi har hämtat sk gribbfiler (vindinformation) och vi ser ut att får en lugn resa över till Joniska öarna i Grekland. Just nu ca 210 M kvar till de första öarna. Framme där någon gång i morgon kväll. Blir mycket motorgång som det ser ut nu.
Lite senare:
Vi gör nu drygt 7 knop för motor och stor. Kolmörkt....grannbåtens lanternor på babordssidan...en lastbåt på långt avstånd....ljusen från samhällen på Italiens tåspets i aktern...Italiensk radio...Anders sover...går av mitt pass klockan 21...

Joss Tisdag 22.00
3m/s stick i stäv .Halvmånen lyser men jag ylar inte förrän den är full. Ett väldigt vackert blänk i det platta vattnet. Har just pratat med Odd i den andra båten över vhf.en. Allt ok hos Bavarian..Möter ett lastfartyg men jag ser röd lanterna så den korsar inte vår rutt.

Pelle 00.08 SVENSK TID......(skeppsintern markering)
På sådana här lugna seglingar när havet är helt stilla och autopiloten sköter styrningen kan vakten, om den vill, tillbringa mesta tiden inne vid navigationsbordet och följa färden på datorn (iPaden och Tomas K. den fungerar lysande), läsa, kolla hamnar, äta godis osv. Vakten kliver upp några steg på nedgångstrappan och kollar horisonten runt efter andra båtar ca var tionde minut. Vid min förra titt hade vi delfiner runt fören. Dom hoppar upp och man ser deras pigga ögon glimma till i belysningen från lanternorna. Märkligt vilken stark och positiv känsla dessa vackra djur ger. Nu ska jag faktiskt sätta på mig varma kläder och gå ut ”hela vägen” bak till styrplatsen och njuta av natthimlen ett tag.....
Det blev trekvarts timme i sittbrunnen....att sitta mitt i natten under stjärnhimlen ”mitt ute på havet” när allt fungerar med båten och världen krymper till här och nu är så nära meditation jag kommer....känslan infann sig redan på min första överhavssegling 1978 med en Maxi 68 mellan Trysunda på höga kusten och Vasa i Finland....nu kom det delfiner igen....har nu en halvtimme till vaktavbyte.
(Internt meddelande till besättningen på ”femtioårsseglingen vecka ett”. Det är lugnt ….jag sover i babords akterhytt. Har som ni vet fått en allvarlig störning och är övertygad att jag aldrig kommer att få sova i en styrbordhytt...möjligen kanske få ha min skjorta i garderoben).

Joss 0400 Onsdag
Sista nattpasset varit en timme .Väldigt lugnt ute på havet .Just läst ut Box 21 en ur Roslund & Hellströms deckarserie..Otäck historia om traffiking, droger och annan brottslighet. Väldigt bra bok om man gillar den genren..Jag har försökt ransonera läsandet så gott det går för jag har bara 5 böcker med mig (rymdes inte mer i packningen)och har redan läst ut en första veckan och hur skall jag få de fyra kvarvarande att räcka i fyra månader..Får väl försöka hitta några engelska böcker .Så dålig som jag är på att läsa på engelska så lär väl dom ta tid att läsa. Kanske någon av dom nedkommande gästerna som skall gasta åt oss kanske är läsare (det finns ju både läsare och icke läsare och då menar jag inte sporten i VK) så man kan låna av dom. Nattsvart på både himmel och hav. Ser bara våra och Bavarians lanternor. Tar mig ett äpple för att hålla skörbjuggen stången. Nu skall ja plugga lite fartygsljus och lanternsättning på fartyg. Kan vara bra att kunna så man vet om det är en bogserbåt, fisketrålare eller ubåt man ser på natten. Har läst det för många år sedan men minnet är ju inte lika knivskarpt som förr. Senare Nu har jag pluggat och usch så tråkigt det var. Jag tyar icke mer. Jag tror jag tar en motionsrunda runt båten istället. Två varv borde väl räcka för att hålla kulmagen i schack. Senare .05.45. Nu går jag och borstar tänderna och väcker Pelle.

Pelle 16.35
Vi seglar i 6,5 knop i ca 6 m/s. Måste säga att jag är överraskad av 43ans fart. På alla bogar vi gått har hon seglat snabbare än B45. Vi har ett fullattestorsegel vilket förklarar en del. Skönt med motorn avslagen ett tag.

Joss Onsdag 24.00

Vi är nu 5 nm från södra spetsen på Kefalonien en av Greklands vackra öar. Här spelades filmen
Kapten Corellis Mandolin in.(underteknad var här då ).Resan över har varit väldigt behaglig med varmt och soligt väder. Idag har vi haft fin seglarvind. Halvind 6-10m /s. Helt underbart att forsa fram i 8 knop. Just nu går vi för motor och storen uppe .Stiltje med lite skön dyning. När vi rundat södra udden sätter vi kurs mot Gulf av Pastras ungefär 45gr nordost för vidare gång till Patras för tankning av diesel. Sedan sätter vi kurs mot Chorintkanalen där vi hoppas kunna passera i morgon eftermiddag/kväll. Därefter mot Lavrion som är vår slutdestination.

Pelle Torsdag 02.26
Vår fina segling avbröts av dels avtagande vind och att våra kamrater på B 45an fick problem med att motorn larmar vi högre varvtal än 1200 varv. Vinden har mojnat helt så vi kryper fram i 4 knop. Felsökning pågår...Kommer att ta tid om vi inte hittar en lösning alternativt att det börjar blåsa igen.

Joss 03.30 Gick på vakt 03.00.03.10 fick Bavariagänget bort larmet så nu loggar vi 7 knop mot
Gulf of Patras. Skönt. Går för motor i Joniska havet. Från nästan avsaknad av fartyg på hela resan har vi plötsligt 5-6 stycken i vår väg. En var svår att identifiera .Den bar Grönt/rött sidoljus men grön över röd i topp .Vad var det? dom timmarna gick fort. Spana med kikare och syftkompass. Kolla bäringarna förändring. Kul.

Pelle 08.38
Har tagit en varm dusch och en kopp starkt kaffe. Vi har nu 6 M till Patras där vi hoppas få diesel. Fin morgon som vi haft varje dag. Med solen kommer också värmen. Fortfarande kyligt/kallt framåt natten. Som Joss säger ungefär som en tidig junisegling till Norrbyskär men nu är det några dygn sedan skoteroverallen behövdes. Försöker kolla tider för de besättningsmedlemmar som ska boka flyg till Marsielle.....inte så lätt eftersom det uppstår förseningar av olika slag.

Pelle 21:11
Fick tidigare idag från flera håll sms att en jämnårig vän och tidigare arbetskamrat dött. Det finns i magtrakten hela tiden och väcker saknad och tankar om vår avgränsade tid....det sorgliga ger också ett perspektiv att åtminstone försöka vara lite mer tacksam och ta vara på den tid man har.

Här sitter vi i sommarvärmen med
båtarna skymtar i bakgrunden
Vi kom fram till Patras vid tiotiden. La oss längsmed. TRE tullare kom och gick igenom våra papper. Dom är inte i original så hur skulle dom kunna lita på att vi inte var rena brottslingar. OK detta följdes av en halvtimmeslång genomgång och nya papper att fylla i och så naturligtvis stämplar, mm. Nåväl det löste sig så småningom och det ska också sägas alla (sammanlagt fem personer blev inblandade) var artiga och vänliga.
Sen en fin dag i stan med fulla uteserveringar, vi bokade flyg till lördag för transport från Aten till Koper i Slovenien där nästa segling börjar, lunch på trevlig restaurang, promenad genom en stor gatumarknad med allt från fisk till ”rolexklockor” och framförallt trevligt surr mellan besättningarna om våra dygn till havs så långt.
Denna lite udda tillvaro innehåller kontraster på flera plan. Det öppna havet ”ensam” under flera dygn kontra att komma till en myllrande hamn, ett nytt land och sitta på en taverna med en kaffe och en oso. Klimatet som gått från svinkallt till Svensk högsommarkänsla (idag). Tillfredsställelsen att krypa till kojs och somna direkt och till att tre timmar senare känna spänningen inför ett nytt pass. Att vara småirriterad över seglarkompisens ”olater” till att känna gemensam tacksamhet till att just vi två får vara med om allt detta.
Nu dunkar vi på för motor med vind (ca 8 m/s) och skvalpsjö rakt emot (tristaste ”seglingen” hittills). Vi håller fem knop med lysen från byarna och städerna på båda sidorna av båten. Vi anpassar nu farten för att komma fram till Korintkanalen i gryningen för att få uppleva den i dagsljus. Vi har nu 44 M till kanalmynningen.

Joss Fredag 11/2

01.30 Sovit gott efter vi ätit medhavd dogybagpizza.Vi orkade inte en hel på restaurangen. Undra vad han menar med olater. Är det att han har salt på morgonägget och inte jag .Eller så är det att han inte gillar hårdkokt. Måste fråga honom någon gång vi träffas.
Han sover och jag försöker anpassa farten till vågorna. Blåser endast 10/s men en del ,var 10-onde är ordenligt hög och lyfter fören som sedan dunsar i med en ljudlig smäll. Tur att ingen sover i förpiken för där lättar man i bingen. Tro mig jag har testat.25 nm kvar till Korintkanalen som alla ser fram emot att få se och gå igenom..Dels själva kanalen och även hur dom sänker ner broarna i norr och söder under vattnet för att fartygen skall kunna passera över. .
Jag har haft fördelen att ha gått den tre ggr förut men den fascinerar mig ändå .Nero grävde den för några år sedan med hjälp av några hundra tusen slavar för att slippa åka runt Peleponesien när han skulle till jobbet. Jäklar jag har ju glömt att jag köpte jordgubbar på marknaden. Jag tror jag tjuväter upp dom medans han sover. Säg inget om det till honom. Han är säkert allergisk mot gubbarna så jag gör honom bara en tjänst.

Pelle fredag 11:35
Vi passerade Korintkanalen strax efter soluppgången. Klantig tilläggning i strömmen sen upp och betala drygt 2 000 kr. Ingen vind idag så vi tuffar motor har knappt 30 M till tempelviken och sedan ytterligare 5-6 M upp till Lavrion. Vi sa bägge två att den här sista etappen till Lavrion alltid är lite sorglig för då är det slutseglat. Men inte denna gång. Har glömt att berätta att i går blev Joss erbjuden att leveranssegla en katamaran från frankrike. En tre veckorstripp. Men han vill ju hellre vara med mig....
Ikväll blir det tvättning av båt både ute och inne, packning och sedan kommer taxin till flyget klockan 10:30.
Tänker inte göra någon sammanfattning men den första resan har överträffat mina redan höga förväntningar.......Koper i Slovenien nästa för bägge gängen och varsin Bavaria 45.

1. Hej Anders
    Sitter och läser er blogg nu vid midnatt en fredag kväll i Lund. Pappa och Nin tipsade mig om sidan och det är andra gången jag är inne och kollar vad ni har för er.
    Även om jag inte är så förtjust i hav och båtar så låter det allt bra härligt att vara på väg mot de grekiska öarna. Ikväll snöade det här i Skåne och det är ett par minusgrader. Jag bara längtar efter våren, värmen och solen.
    Allt bra med oss annars. Håkan sitter mitt emot mig och jobbar - ja jag vet det är inte klokt så här en fredag kväll men ibland har han det så på jobbet. Clara och Frida med pojkvän är här hemma. De kämpar på i skolan och har massor av prov nu innan sportlovet. Kim har flyttat hemifrån och pluggar till sjukgymnast. Denna helgen är hon och pojkvännen i Karlskrona och hälsar på hans släkt.
    Läste att du fick för få böcker med dig. Synd! Du får väl läsa på Internet.
    Nu går jag och lägger mig. Vet inte om du sitter uppe och spanar efter gröna och röda lyktor just nu. I vilket fall som helst så önskar jag dig och Pelle en bra resa. Njut av att göra det ni älskat mest och krocka inte med några större båtar.
    Hälsningar Jill

2. Tack för ännu en utförlig rapport. Ni skriver en prosa som är som poesi i mina öron. Stora och små iakttagelser och egna funderingar över det märkliga liv som är erat. Etappen Messina-Lavron verkar ha varit en höjdare, och så pang på nästa transport! Från Slovenien den här gången. Ja, jag säger då det. Slit och släp, det är tufft att vara 'professional skipper'... Ska också den här båten tas till Lavron? Se upp för öarna i den kroatiska skärgårn, dom är många och hårda.
    / Olle L

3. Ser att ni nu passerat 4 000 sidvisningar. Det är många som följer er på vida havet. Kanske läge att sälja reklamplats på siten? Selga borde ha en banner, och VLL. Nej, jag skojar. Dom tillhör det förgångna.
    / Olle L igen

4. Vad kul att ni skriver! Nu har jag fått adressen av pappa Odd och kommer att följa er resa. Lycka till med nya båtarna! /Lisa

5. Ser på yr.no att ni får runt 12 grader och nån regnskvätt ibland under seglingen från Slovenien. Men klaga inte. Här i Umeå kommer veckan att bjuda på 20-30 MINUSGRADER, enligt samma väderkälla.
    / Olle L

6. Vretarna, Söndagkväll kl.22.30, minus 16.6 efter en kall, men solig vinterdag med fräsch, vit snö efter 24-timmars snöstorm i förgår. Vackert! Stockholmarnas tålamod med vintern sätts på prov men jag tycker det är ganska OK, bortsett från snöskottningen. Fick tillbaka pengarna för golvet och köpte nytt igår. Håll alla tummar att det fungerar denna gång. Vi kör igång imorgon.
    Ser med förväntan fram emot nästa rapport från "Transportseglarna". Ni skriver så medryckande och trevligt. Det är en fröjd att läsa. Nu är det godnatt härifrån. Syrran och Alan