söndag 20 februari 2011

Koper - Split

16/2 Onsdag
Vi kom inte iväg i dag heller.Vi hoppas på avgång imorron.Tråkigt och regnigt väder.Sysselsätter
oss med promenader och läsning.Sen en fantatisk möjlighet som vi har kommit på.Det finns ett öppet trådlöst nätverk någonstans i hamnen så idag har vi lyssnat på p4 radio Västerbotten.Dom andra gick för att käka på lokal men jag har suttit och tittat kulturnyheterna,rapport,uppdrag granskning,och agenda.Helt otroligt att man kan sitta här och känna sig som om man satt i soffan på Nygatan i Umeå. Det blåser en kraftig vind utanför men inne båten är det varmt och mysigt.

18/2 Fredag Pelle
klockan ör 19.20. Vi går för motor och med storen som stöd i svag vind. Efter mer strul med tullen, gränspolisen och hamnpolisen är vi äntligen på väg. Nästan en hel vecka har vi strulat med myndigheterna, först i Koper och så nu i Umak första hamnen i Croation. Idag gick det dock skapligt med hjälp av en agent som skötte tullfrågan....nog om detta. Nu har vi knappt 200 M till Splitt och under morgondagen blir det segling i den Croatiska skärgården. Vi hade tänkt oss lite fin segling med sttopp i hamnar vi ser efter vägen men nu blir det raka vägen och så fort som möjligt. Måndag klockan 06 går flyget från Split till Paris och sedan snabbtåg till Marsielle. Som det ser ut nu har vi en Oceanis 50 till Kjell och en Oceanis 43 till oss som ska till Split. Dick som ska haka på nästa etapp kommer ner på måndag från S-holm....bara så skönt att vara ute på havet igen efter allt byråkratikrångel.

19/2 Lördag Joss
Jo skönt att vara på havet säger Pelle. Så tyckte vi nog vid starten .Men framemot 21.00 när jag skulle gå på och Pelle sova ökade vinden till 15m/ sek snett framifrån. Det är helt okey med en sån här båt. Men eftersom vi inte har någon sprayhood så kom den kalla vinden att kyla ner mig ganska snabbt. Sen efter 20 minuter var vinden uppe i 20m/s.Då väckte jag den yrvakne kompisen för i sådant väder är det bra att vara två i sittbrunnen. Överbrytande sjö gjorde att vi blev blöta (jag hsde inte räknat med detta så regnkläderna togs inte på. Efter ett par timmar var jag tvungen och gå ner och sova i ruffen för att få lite värme och Pelle stackarn fick frysa bäst han kunde. När jag vaknade stod en glad och frusen Pelle och seglade i 7m/s. Han gick ner för att sova och tror ni inte att den jävla Boran slog till igen .Med storen uppe i den hårda vinden var det bara att väcka Pelle igen. Han såg inte vacker och glad ut längre. Men vi fick ner storen efter lite mankemang och fortsatte för moter. Kl 9.39 på lördag morgonen dog vinden helt ut och torkning av böta kläder påbörjades.Vi är nu ung 10 timmar från Split och skall natta där. Vi har just ätit Gorgonsola på salta kex med Liptons Earl greay till.Så kan det hårda seglarlivet te sig.(la ni märke till vitsen där).

Pelle 15.30
Ja som Joss skrev ovan så fick säsongens första kuling. Till och med stormstyrka under korta perioder. Rätt tungt på två men nyttiga erfarenheter och båten skötte sig med den äran. Jag är nog lite masoshist (eller hur det nu stavas) för jag tycker det är spännande och vill helst inte sova bort någon tid. Återigen det här med kontraster för jag skulle inte gilla om det va som inatt mest hela tiden. Nu slörar vi den Croatiska skärgården, varmt här inne där jag sitter vid navigationsbordet och snart blire matlagning.

Joss 21.30
Under tiden jag samlar mina tankar i den varma båten så tomstår Pelle i sittbrunnen och filofiserar över livet i allmänhetch byn på den lilla ön Derevnik 20 nm från split. Viår inte komma dit före 10 i morgon bitti så vi slaggar här och stiger upp 05.45 och seglar in till Split. Resan idag har innehållit storm,stiltje, go vind och slör. Våra båtkamrater slirade in till nån vik för vad vi trodde var lunchstopp men dom skall sova där. Vi fortsatte och hittade denna. Mörkt var det och vi smög försiktigt in till en betongkaj och har inte mer än knutit fast båten(förtöjt heter det kanske)så kommer en gammal farbror och vill att vi skall äta på hans restaurang och vi spatserade upp på berget
och satte oss för att få en öl för middag åt vi till sjöss(stekt fläsk med spagetti)Gubben kunde ingen engelska så det tog 45 minuter att förklara att vi bar ville ha en öl och en shnaps. Men ok vi fick en öl och någonting han kallade medicin till aperetif. Vi köpte även två flaskor vin som den vad vi trodde
var 82 år och han sa (tror vi)att hans pappa tillverkat vinet. .Sen skulle vi betala och han ville ha 180 euro för detta och det blev en lång diskussion om valutor tills vi insåg att han var inte så gammal utan helpackad så vi gav honom 40 euro och kände oss väldigt uppkörda .nu skall jag gå ut och filosofera med filofisören..Nu har jag svamlat tillräckligt.

Pelle Söndag 16.20
Då är vi äntligen framme och klara med transport två. Denna tänkta korta lilla tur tog längre tid än Marielle-Lavrion. Pga alla byråkratiska problem. Nåväl idag en fin tretimmars segling i fint väder in till tullinklareringen och sedan en kort procedur med några olika instanser. Sedan över till Navigares hamn. Trevliga Navigarekillar. Nu packning, städa båt, dusch och sedan gemensam middag med bägge besättningarna för att fira transport två. Imorgon går flyget till Paris redan klockan 06 och sedan tåg till Marsielle. Där får vi för nästa transport sällskap av Dick som kommer ner från S-holm...kul. Kommer att lägga in lite bilder senare.....Mot nya äventyr...:)

1. Tack för utförlig rapport om transport nr 2 som verkar ha krävt såväl gott sjömanskap som tålamod. Tur ni varit med förr, hoppas dom inser det på Navigare. Rockies hade kanske inte rott iland med uppgiften.

Ja, där försökte jag vitsa till det. Men ordvitsen i Joss-Anders rapport från den 19.2 fattar jag inte. Gorgonzola på salta kex och te därtill, vad är det för roligt med det? Inget fel på menyn, men var finns vitsen? Förklaring, tack!

Idag åkte jag och Catharina skidor från Kont ut till Sörbölekobbarna och tillbaka. Hundarna sprang som toka runt benen. Soldis, 10 grader kallt, en halvmeter is under skidorna och vitt, vitt, vitt. Det är lite eljest här.

Lycka till med transport nr 3.

/ Olle L

2. Läste Joss-ordvitsen en gång till. Nu fattar jag! Te, jättekul. Sånt där beundrar jag.

3. Hej Johansson
    Ingen avundsjuka här inte!! Jag har följt er väg och ni gubbar verkar ha det. Här på ön har vi -20C o hur mkt snö som helst.Om två veckor blir det båtmässa...vi får se med segling. Vi kan kanske mönstra på ngn transport? Far ni tillbaka till Marseille sen? Vi far till Sète första veckan i april.
    Jag drömmer mig bort hos er.......
    Kram Marie (Göran kramas oxå).