tisdag 8 februari 2011

Äntligen en internettuppkoppling

Vi ligger nu i en hamn i Messinasundet. Här följer lite ostrukturerade kommentarer under våra dygn till havs så här långt. Har saknat dig Per. Hoppas ryggen är bättre så får vi se hur det ser ut vid senare transport.
Nu ska vi bunkra mat och tanka diesel. Sedan bär det iväg till Grekland. Vi räknar ca 1,5 dygn till vi når de första öarna i Joniska havet. Sedan skärgårdssegling till Lavrion via Korintkanalen. Vi kommer att ha vifi i Lavrion och kan lägga in lite mer bilder. Det är helt fantastiskt med allt. Spännande varje dag och varje pass.

Pelle
3/2 Tortsdag. Första dagen på våra seglingar
Så är vi äntligen iväg. Har just gått av mitt andra pass. Vi är knappt halvägs mellan Marsielle (Port Napolion) och Sardinien. Joss har pass fram till tre då jag tar över igen. Vi kör tretimmarspass mellan nio på kvällen till nio på morgonen. Sedan har vi varsit sextimmarspass fram till nio på kvällen och så börjar det om. Som jag skrev var det riktigt ruggigt i Port Napolion. Nu mitt i natten har vi dock behaglig temperatur ute på havet och skoteroverallen har åkt av. Vi la loss vid halvnio och tuffade en muddrad kanal någon M sedan gjorde vi instrumetkallibrering. Så ut på havet. Vi började med en läns i ca 10 m/s. Bara utrullad genua. God fart som mest en timme med drygt 8 knop i snitt. Nu har vi ingen vind och det rullar i ”gammsjön”. Underbar stjärnhimmel och just nu Stand by me på fransk radiostation. Gott om fartyg runt oss och lanternorna på styrbordsidan från Bavaria 45:an som Kjell med sin besättning seglar. Svårt att beskriva känslan men den är stark och härligt.

Vi räknar med att vara i hamn sent fredag på ett ställe som har diesel året runt. Har aldrig tidigare varit på Sardinien. Nu blir det ett kort stopp för lite bunkring så någon saitsing blir det inte denna gång. Igår kväll var vi bjudna på en god gryta hos den andra besättningen. Dom har VÄRMARE....Dagens huvudmål för oss var Bullens korv transporterad ända från Maxi i Umeå :) Nog om maten.

Det är lite märkligt att vi på en enda transport seglar ungefär lika långt som en normal hel säsong i hemmavatten. Totalt blir det drygt 9 000 distans under våra åtta seglingar.

Enligt den senaste gribbrapporten får vi relativ lätta vindar de närmaste dygnen. Direktiven är entydiga....under fem/sex knop på med motorn. Båtarna ska fram så fort som möjligt....inget för dig Bernt :)

OK ska ut i sittbrunnen och vara lite social med Joss.

4/2 Ny vakt klockan är 04.30. Sitter vid navigationsbordet och skriver. Vi fortsätter för motor. ”Gammsjön” lägger sig långsamt. Har haft en dust med instruktionboken för Raymarins instrument och försökt kalibrera loggen som visar ca 4 knop för lite jämfört med plottern...ingen succe. Jag är ingen fan av Raymarin men däremot imponerad av iPadens Navionicsapp som fungerar utmärkt som backup här vid navbordet.

Tillbaks vid navigationsbordet efter en titt horisonten runt och liten justering av autopiloten. Har också språkat med Kjell över WHF-en. Dom har också en del småproblem med instrumenten inget allvarligt. Storen är uppe men gör inte mycket nytta utan vind. Ca 115 M till vi kommer in skärgården mellan Corsika och Sardinien. En timme kvar på denna vakt. Nu koka kaffe. Sen föröka få över lite bilder till datorn.

Joss går på för ett tretimmarspass....

Klockan 12....10 till 12 m/s....halvind....11,1 knop som mest....drygt 60 M till ön La Madalena som blir vår bunkringshamn. Vår fina vind är ännu ett exempel på att vindprognoserna här nere ofta är felaktiga....bra med fel ibland:)

Joss 5/2

Lördag morgon och solen har just gått upp.Pelle sover och jag har mitt sista tretimmars skift
detta dygn.Vi går 3 timmar på natten och 6 timmar på dan. Jag börjar kl 12 -3, 6-9 på morgonen
natten och sedan går jag 15-21 på eftermiddagen..Allting har gått bra och vi mår Pelle.

De två första nätterna i Port Napolen var väldigt kalla.Minus 1.2 grader och ingen värmare. Sov i skoteroveroll och dubbla tröjor..Vi gav oss iväg mot Sardinien på Torsdag och fick en härlig slör i 10-13 m/s.Solen sken och solen värmde.Två delfinbesök. Nattseglingarna gick bra för det var inte lika kallt.4-6 grader varmt.Öpnnade luckan till motorn imin hytt så det blev ganska behagligt om jag hade hörselskydden på .Kom fram till LA madelena sent Lördag kväll.Kort promenad och sedan till kojs..Landström och kupevärmare så vi sov gott.Söndag innebar bunkring ,tanka deisel,byte av olja och filter i motorn..Iväg kl 19.15 mot Messinasundet på Sicilien .Det tar ungfär 3 dygn..Natten har varit lugn .Vi hade en slör på 5-8 så det blev både segling och motorgång. Och nu sitter jag här och njuter av morgonsolen och undrar vad fan jag gör här. Kom just på det .Njuter, äter,läser pratar med Pelle när han är vaken.

Pelle.
6/2 Söndagmorgon 10.15
Det är lite kluvet med tidspress. Vi har fin vind för en slör i 4,5 knop men nu är det transport som gäller så det får bli storen uppe och motor i 8 knop. Drygt 1000 M ska avverkas på 8-10 dygn....Åter en fin morgon. Kyligt men inte kallt och skoteroverallen får vara kvar i kojen (den fungerar utmärkt som kudde). Några timmer efter vi lämnad Sardinien ringde jag ”gubbon” Nåw som firar sin sextioårsdag. Oj vad jag hade velat vara med....
Nar Joss väckte mig klockan nio så va hela sittbrunnen skurad. Nu sover han och jag får försöka hitta på något att överraska honom med när han vaknar.

Söndag 22.30 pelle
107 M till några öar som ligger innan infarten till Messinasundet. Fortfarande lugna vindar från rätt håll. Sjön behaglig och skoteroverallen används bara som huvudkudde. Nätterna är fantastiska med sjärnhimmel och dämpad belysning på alla instrument. Både Joss och jag sover bra när vi behöver och det fungerar bra att bara vara två.

Joss
7/2 Måndag 0400
Stor händelse.Vi har bytt nattschema Så nu går jag 0300-0600. Så får Pelle också uppleva soluppgången..Och jag får vara ledig på eftermiddagen. Varm och lugn natt .2m/s so och inga vågor.63 nm kvar till Messina(1nm är 1852m) och vi loggar 7 knop(ung 12 km/tim ).Så vi borde vara framme i Calabria i Sicilien i afton .Det är stjärnklart på himmelen men kolsvart på vattnet. Enda jag ser är kjells lanterner (tyvärr är deras whf trasig så vi kan inte snacka med varann) en bit efter oss och nått enstaka lastbåt på håll. Jätteläckert. Nu skall jag koka kaffe och ta en korvsmörgås(det finns faktist väldigt goda korvar här om ändå inte falukorv).I fjol när ja seglade denna etapp fungerade inte autopiloten så vi var tvungna att handstyra så detta känns som en lyx att kunna sitta så här och skriva och veta att båten sköter sig själv.

Joss7/2 Måndag 15.00
Måste noteras innan jag glömmer. Hela dagen för motor i totalt stiltje och strålande sol. Vi har ingen termometer med oss men när jag tar av mig på överkroppen då är det varmt.15 grader i vattnet.

2 kommentarer:

  1. Hej Skippers! Fint att få höra från er. Och ni verkar ha koll på läget (vad annat kunde man vänta). Tack för den detaljerade loggboken – det känns nästan som man är med ombord (väldigt mycket "nästan"). Och Anders mår bra, förstår jag. Lite lungpaj stoppar inte en Sailor. Från Umeås horisont kan rapporteras 10 minusgrader i morse, lätta vindar och strålande solsken från klarblå himmel. Vintern behåller sitt grepp om den kalla Nord.

    Olle L

    SvaraRadera
  2. Hej, Håller med Olle, det känns som man satt bredvid er under Medelhavets stjärnhimmel.Som omväxling till Holmöseglingen verkar Anders (Joss) t.o.m veta var han är - men kanske inte varför!?? Vi får se om det klarnar för honom lite längre fram. Ser fram emot vidare underrättelser. Bloggadressen har gått till såväl McCabe´s i Lund som i Kina så ni är nu "worldfamous". Ingrid & Alan

    SvaraRadera