söndag 25 maj 2014

Mot europeiska fastlandet.

Torsdag den 15 maj klockan 17:23
Då är vi på väg mot Brest. Det är åtminstone vårt huvudmål men vindriktning och styrka kan tvinga oss till andra mål. A Corunja är ett alternativ eller kanske mer mot norr till någon hamn på engelska sydkusten. Just nu går vi norrut dikt bidevind i måttlig vind. Men vår kurs ligger mot Island så vi hoppas på förmånligare vindriktning av Ola och verkligheten i morgon.

Horta var en trevlig bekantskap. Konstaterar att generellt Portugal vinner i längden. Trevliga människor bra på engelska och behagligt tempo. Hade gärna varit kvar lite längre och hunnit träffa fler atlantkorsare. Vi hann med att göra en mycket enkel men obligatorisk "målning" av Futuran på kajen. Om man inte gör detta får man allvarliga problem på havet....

Fredag 10:47
Samma kurs under första dygnet vi går ca 15 grader och optimala kursen mot Brest är 61 grader. Så trots god fart genom vattnet närmar vi oss Brest med låg fart. Som vanligt lite si och så med sovandet det första dygnen. Skulle inte heller vara så dumt med en fungerande värmare. Vi hade tre olika hantverkare i Horta. Dom fixade kylskåpet och det ser ut som våra läckage i skrovfönstren också ok så här långt....men ingen värmare. Ingen tvekan om att vi hade haft mer nytta av värme än kyla. Framför allt på natten. Vi har nu på dagen ca 10-12 grader men på natten blir det rått. Nya försök i nästa hamn på värmarsidan.

16:18
Har legat i sovsäcken och "tinat upp" vi fortsätter på kurs norrut...god fart och bekväm segling men som sagt lite för mycket mot Island...

Lördag 00:10
Vi är lite brydda. Fick en liten men dock vindkantring så vi har gjort ett slag och går nu österut mot Portugal. Det vi inte vet är vilket är bäst för hur vindarna förväntas de kommande dagarna. Det är det här som är svårigheten. Ett felaktigt val nu kan innebära svårigheter längre fram med t ex stark motvind. Nu tar Bernt över. Och jag går på igen klockan 06:00.

19:19
Vi har under dagen spillt en del diesel på att gå mot målet och rakt emot vinden. Ola förvarnar om en vindkantring mot NNV vilket skulle vara positivt. Vi verkar gå mot det nu och faktiskt för första gången kan vi segla direkt mot Brest. Enligt prognosen ska vinden öka till dryga 10 M/S imorgon. Vi har under dagen passerat 1000 M kvar. Det är märkligt vad stämningen påverkas positivt när vindarna vänder i rätt riktning.

23:32
Nu fin vind från utlovade NNV och vi gör bra fart mot målet. Vi revar storen inför natten....sov gått....går på om tre timmar.

05:49
Fin gång hela natten. Vi hoppas den här vinden nu står sig över dagen. Räknar med att vi redan under Bernt pass nu mellan 06-09 går under 900 M till Brest. Har tyvärr inte kunnat komplettera mina digitala böcker eftersom jag har något problem med kortet som är knutet till mitt apple id'e. Riktigt tråkigt speciellt på nattpassen.

Söndag 14:11
Så fick vi då en kuling. Vindriktning NNV och har bottenrevade segel och ev drar vi in storen helt och falla av med vinden någon timme för att kunna laga och äta dagens varma mål mat. Vi har inga väderrapporter idag (tror Ola sjösätter sin häftiga båt från 1915!) så nu går vi på känn. Lyckos Bernt som har böcker att läsa...vi har 857 M kvar fågelvägen.

20:57
Vi har bra fart och rätt riktning. Vi har bara revad Genua. Vinden lite för om tvärs. Kulingen viner i riggen och vi sitter alla tre i salongen....Bernt läser....Dick tomsitter och jag skriver lite blogg och mail som ska skickas när vi får WiFi. Räknar med att passera 800 kvar under mitt nästa pass som börjar vid midnatt....

01:04
Passerade just 800 fågelvägen kvar till Brest. Vi ha riktigt ruggigt väder. Dick kom av misstag åt huvudströmbrytaren och allt slogs ut inklusive autopiloten. Jag rusade (ja man rusar egentligen inte med den sjögång vi nu har efter ett antal kulingtimmar) fanns ingen tid att ta på sig regnställ mm. Fick igång autopiloten innan något hände med seglen men fick en rejäl dusch med iskallt havsvatten. Blev sen kvar bara några minuter för att kalibrera autopiloten till rätt kurs. När jag kom in skakade jag som som ett asplöv så frusen han jag bli. Att det kan vara sådan skillnad. För bara några veckor sedan var det inga problem att göra samma manöver i kortbyxor utan att bli det minsta kall. Återigen fixa värmaren har hög prioritet.

Annars har vi fin gång mot målet men hela tiden översköljande sjö ända bak till sittbrunnen. Vindstyrkan ligger kortare perioder kring 30 knop eller 15 M/S. Inne är det torrt men det blir ändå fuktigt och lite olustigt. Hoppas bara vår tappra autopilot klarar jobbet för att stå ute och handstyra i flera timmar med ständig överbrytande sjö och utan en varm salong att komma in i skulle vara jobbigt och även demoraliserande för hela besättningen.

Måndag 12:43
Idag har vi lite slickat såren efter nattens strapatser. Vi har ff vindar med kulingstyrka i byarna men nu går vi på rätt kurs och med skaplig fart. Idag blir det varsin tonfiskburk med en gaffel i till middag. Det gäller att hålla i sig hela tiden. Vi har 755 M till Brest och 555 till La Corunja som är en alternativ angöring....

Det här är den mest påfrestande etappen på hemresan så här långt. Tror att kylan och fukten påverka oss lika mycket som det hårda vädret. Allt fungerar hanteringsmässigt men oron gäller om något går sönder av påfrestningarna. Det gäller även för 66+ besättningen. Vi påminner varandra om att vara försiktiga och låta alla förflyttningar ta sin tid. Positivt att tätningarna i förpiken verkar fungera så Dick slipper ligga i en blöt koj....:)

14:50
Just fått Olas prognos. Idag fortsatt kulingnivå och samma riktning. Imorgon
Ca 10 M/S samma riktning. Onsdag N/V ca 7 M/S. Ok då vet vi....Sail on....

18:21
Seglingsmässigt inget nytt. Pga läget med behov av oftare segelanpassning mm har Vi gått över till ett mer flexibelt vaktsystem. Bernt och jag tar sextimmarspass och Dick är standby. Hantering av segel i mörker och hård vind måste av förklarliga skäl göras av Bernt och mig eftersom vi jobbat ihop länge med systemen.

20:51
Passerar nu under 700 M till Brest....snart halvvägs...regn, kyligt....ska man verkligen ha båt så här långt norrut (latituden just nu är samma som norra Spanien!!)

Tisdag 14:10
Just fått en ofördelaktig prognos från Ola. Prognosen säger att Vi kommer att få hårda (kuling) vindar från norr. Vi har ff våra två huvudalternariv mot Brest eller mot spanska kusten (la Corunja). Vi vill inte komma in mot en läkust med kulingvindar i häcken.....fortsätter mot Brest och avvaktar slutligt beslut....Vi har förberett oss med bättre sjöstuvning, sett över säkerhetsselarna, druckit det troligen sista kaffet på några dygn och vi är överens om vår strategi.....läget är "adrenalinalstrande" och spännande! Onsdagsygnet blir avgörande samt Olas nya prognoser för Torsdag och fredag för vår strategi.

Onsdag 06:28
Vi går vidare mot Brest. Riktigt stökigt men vi kan i stort hålla upp mot målet. Tar över oss mycket sjö och Futuran dunkar i vissa vågor så att vi undrar om hon ska hålla ihop...ok lite överdrivet...det har inte blivit någon varm mat de senaste två dagarna så magen krymper lite varje dag:). Enligt prognosen skulle vi haft vind från NW men tyvärr är den mer åt ren nord. Vi vet inget om väderläget för imorgon och framåt som egentligen avgör fortsatt färdvalsstrategi. Räknar med att få det under dagen.

07:53
Vi har nu kontinuerligt mellan 25 och 30 knops vind (12-15 M/S )...hoppas det inte blir långvarigt men som sagt troligt får vi en prognos senare...544 M (motsvarar drygt 100 landmil) fågelvägen till Brest.

13:54
Fått prognos som vad gäller vindstyrkan är ok däremot är det bara nordliga vindar. Vi passerade just 500 M kvar...:). Bernt hade ett trevligt whf-prat med engelsman som deltar i ett race mellan Plymouth och Newport Rhode Island. Skönt med lite lugnare gång så vi kan röra oss lite lättare. Sol men inte särskilt varmt.

20:24
Mycket fin segling i eftermiddag med farter upp mot 8 knop (riktiga) och det är vi värda. Nu en sen middag med korv och spagetti....yeees första lagade målet på tre dygn....du är bara bäste kocken på en Atlantgående segelbåt BERNT.

22:06
Det börjar mörkna. Vi har haft en fin dag men också med en del spänning/oro...vi hörde ett främmande ljud någonstans från de aktre regionerna. Ljud är något man ska vara noga med att följa upp på en båt. Om den dessutom är nästan 100 landmil från närmsta land blir det ännu viktigare. Efter att dom första förslagen om att det var några fendrar som rörde sig (??), till att det var en hink som också rörde sig och åstadkom det främmande ljudet så märkta vi att ljudet sammanföll med autopilotens arbete. Jag har som några av er säkert vet rodernoja (en hel del andra nojor också men den här tillhör normalt definitivt tre i topp.....Så här långt ute på Atlanten leder den dock överlägset). Ok Bernt och jag ålade oss med var sin ficklampa längst in i våra respektive akterhytter där man kan öppna en inspektionslucka. Liggande där på mage tittande genom inspektionsluckan och med hjälp av våra ficklampor ser vi en himla massa slangar, ledningar, icke fungerande värmare, autopilotsystem och en sk hjärtstock mm. Då utspelade sig mellan Bernt och mig en mycket avancerad form av snillen spekulerar som det inte finns utrymme att återge här. Nåväl det visade sig efter en del om och men att troligen har någon använt den ena roderratten som grabbräcke vid någon förflyttning i hårt väder och den har blivit lite vind och gnager mot plastsitsen i ett viss läge och därav ljudet....Bernt och jag bryter till den lite och ljudet är borta....HIMLA skönt.....

Med nuvarande fart passerar vi 400 kvar tidigt imorgon. Prognosen talar dock om kulingvindar igen från norr....vi är beredda och känner att vi nu närmar oss det europeisk fastlandet...:)

Torsdag 03:21
Fortfarande lika fin segling. Har nu 7 M till vi passerar 400M " kvarstrecket" Som sagts tidigare kommer eftermiddagen, kvällen, natten och halva fredagen att ha relativt stark vind på nordkvadranten dvs dit vi ska. Om något dygn kommer vi också att passera fartygsstråket från hela norra Europa ner mot södra halvklotet. Stor skillnad mot det i stort sett öde hav vi haft under hela överfarten från Caribien.

04:33
Passerat 400 M kvar......

13:23
Har sovit oavbrutet i sex timmar!! Vaknade till färdig pytt i panna (dock som kocken påpekade utan rödbetor). Nu har vi ett lugnt hav men vi glider ändå fram med dryga 5 knop. Solen skiner men det är ändå rätt kyligt.

Nu väntar vi på att vinden ska öka till kulingstyrka igen från NV. Får ny rapport i eftermiddag så det kan ha ändrat sig....

18:42
Vid fyratiden kom kulingvinden och som så ofta var omslaget väldigt snabbt. Olas nyss inkomna nya prognos säger 14 M/S ett dygn till. Sedan mojnar det till behagliga 8-6. Vindriktningen i huvudsak på NNV vilket är ok för oss och ger halvindssegling. Vi seglar nu konservativt med liten segelyta. Vi gör bara ca 5 knop men det är relativt bekvämt "inomhus". Bernt vilar och Dick sitter som ofta under sprayhood i sin överlevnadsdräkt. Jag sitter vid navigationsbordet och gör som vanligt.....inte särskilt mycket....

Vi har nyss haft ett kort skeppsmöte och gått igenom återstoden av seglingen. Vi konstaterar att med den tidiga midsommar som är i år så hinner vi inte fram till Stockholm till dess om vi inte ska stressa. Vi vill ha tid att stanna till på olika platser under seglingen genom norra Europa och även genom Sverige där jag knappt seglat nu på 7 år. Det innebär att Bernt kommer att hoppa av på lämpligt ställe för att fira midsommar hemma i Sillviken. Dick och jag släntrar vidare norrut och när vi kommer upp till Stockholm kommer Bernt ner så vi kan förbereda Futuran för ett antal charterbåtsveckor i Juli/augusti.

Fredag 00:01
Det trycker verkligen på med byar över 40 knop (20 M/S). Det är väldigt byigt och vi har försökt hitta ett segeltrim som fungerar utan att behöva justera hela tiden. Fungerar bara sådär.....det är kallt och blött både från regn och översköljande sjö. Verkligen förvånad över hur byig vinden är här så långt från land.

03:01
Fick en våg i sidan som flyttade båten flera meter i sidled kändes det som. Inget verkar ha gott sönder förutom vindgivaren kanske blåst bort. Bernt och jag fick också hålla på en bra stund för att fälla tillbaka biminin vars ena fästlina brustit. Det är som vanligt inte vinden som känns mest hotfull utan sjön. Vi gör nu väldigt lite fart mot Brest men det skiter vi i just nu...

04:55
Samma väderläge...vi har fukt inne i båten som jag nog aldrig varit med om tidigare. Alla textilier är blöta och kalla...nu har också sprayhooden givit vika för en våg som ryckte upp skruvarna som håller den på plats.....börjar bli en dyr etapp...

11.36
Sovit/vilat några timmar och vinden mojnar sakta. Skadeläget är följande: två ventiler i taket läcker, biminin har gjort sitt men stommen helt OK, sprayhooden knäck av en våg (både biminin och sprayhooden var rätt slut redan tidigare), vindinstrumentet fungerade inte ett tag men är nu igång igen. Inte så farligt och viktigast inga skador på besättningen. Man blir också imponerad av vad en massproducerad cruisingbåt klarar i hårt väder på öppet hav.

13:33
Vi har kallt, fuktigt och jävligt tråkigt.....trodde i förväg att den här etappen skulle bli jobbigast av våra tre Atlanseglingar....och så blev det t o m med viss råge.

20:09
Passerar 200 kvar. Olas prognos: hårda vindar inatt långsamt avtagande. Imorgon mellan 6-9 m/S i huvudsak från NV. Detta blir troligen näst sista natten på Atlanten. Sedan engelska kanalen och vidare hemåt och då med betydligt kortare etapper.

Lördag 00:03
Seglingen hittills betydligt lugnare i natt jämfört med förra natten. Inte heller lika fuktigt. Bernt och jag har gjort listor på vad som ska göras och inhandlas till Futuran när vi kommer hem. Det handlar om sådant som behöver bytas ut som sprayhood, biminin, klädsel mm och sedan utrustning som behövs mer specifikt i Sverige. Som akterankare i naturhamnar, bojfångare, stävstege mm.

Vi har också tittat på lite alternativa hamnar under hemresan längst engelska kanalen. Nu känns det spännande med ett mindre spekulativt båtliv en period i Östersjön och Bottenhavet.

Vi har lite felaktigt pratat om att vi är på väg mot Brest i Frankrike men den hamn vi kommer att gå till initialt ligger i en fin liten by som heter Camaret Sur-mer nära Brest. Det var hit Bernts son Petter och jag kom för nästan precis två år sedan med en transportsegling. Vi var då mycket stolta biscyakrossare.

Som det ser ut nu är vi framme i Camaret Sur-mer på söndag och då har den här sista långa etappen gått på 10 dygn vilket är i överkant av våra gissningar som låg på 7-10 dggr.

11:14
Nu är det fullt med båtar på vår skärm som visar AIS information och plötsligt går tiden snabbare på vaktpassen när man "måste" kolla alla möten, upphinnande båtar, vart dom är på väg mm.

Vi har nu 121 M kvar och med nuvarande fart är vi framme söndagsförmiddag.

14:05
Under 100 M kvar....

20:45
Vi ser ut att få avsluta etappen för motor och i lugnt väder. Vi har rätt kyligt men sol. Vågorna har lagt sig. aktiviteter för att röja och återställa ordningen efter dygnen med kuling och regn har avslutats och vi har ätit en löksoppa. Biminin tror vi kan klara sig hem om vi gör vissa lagningar, båda toaletterna är grovstädade. Sprayhooden ska Dick försöka lappa ihop så att vi klarar oss hem. Diverse torkande av regnställ, flytvästar mm pågår i kvällssolen.

Vi har just passerat en korridor med mycket trafik och nu är det bara enstaka fiskebåtar i vår närhet. Vi har nu 60 M kvar och går på rätt låga varv för att komma fram i dagsljus imorgon.

Söndag 08:57
FRAMME

Skickat från min iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar