tisdag 8 januari 2013

Fwd: Över Atlanten...

Ämne: Över Atlanten...

Sammanfattning av atlantseglingen från Las Palmas till Trinidad:
---Total sträcka 3043 NM = 564 "landmil"
---Tog nästan precis tre veckor
---Helt odramatisk
---Bitvis rätt långtråkig
---och trots allt......så häftigt att ha gjort det!!!!

Här lite logganteckningar gjorda under seglingen...(vet inte om bilderna kommer med)

Lördag den 15/12
Vi gjorde några små kompletteringar på bunkringssidan. Jag pratade med två norska ungdomar som i sin B31 ska ge sig iväg imorgon. Vädret är strålande och vi är lätt euforiska....
Strax före tolv går vi ut till tankningsbryggan och fyller upp med drygt 100 liter diesel till bra pris (ca10kr/litern).

Bara kort igen om Las Palmas...suveränt....under 100 kr/dygn inklusive el och vatten....väldigt god infrastruktur med all service du kan önska dig....vi har t ex förstärkt vår bimini med svetsade rostfria förstärkningar och lämnat in segel för översyn mm....själva staden och det inre av ön är spännande....vi kommer tillbaka kanske t o m i Futuran.

Ok....Vi "klarerar ut" och så är vi då på väg.....vi tuffar någon distansminut för motor och så hissar vi segel....sedan har vi haft undanvind mellan 16 och 20 knop (halvera så får ni m/s) i tre dygn. Bara genuan ute men behaglig gång och dryga 140 NM per dygn.
Tisdag 21:23
Nu är vi ca 150 NM från latitud 20 grader nord....vår strategi är att fortsätta mot Cap Verde till vi kommer till just 20 grader syd och därefter börja rikta in oss mer mot väst och målet Trinidad/Tobago....vinden är nu inte mer än 7/9 knop och vi gör inte mer än dryga fyra knop i snitt....enligt våra prognoser ska den svaga vinden bestå nu några dygn..

I övrigt känns det ff lite overkligt att vi är på väg över Atlanten. Vi har ingen trafik i vårt område de stora båtarna finns närmare Afrikas kust på väg söder eller norrut....

<image.png>

23:41
Vinden mojnat lite till och nu är det knappt styrfart och "gammsjön" gör att det är lite obra med segel och gungning. Det här med lite vind på öppet hav är ingen höjdare....sliter på segel mm när vi tumlar runt i gammsjön....ska snart väcka Bernt så får vi ha ett litet skeppsmöte om vad vi ska göra...

Onsdag 06:06
Vi rullar på i svaga vindar rakt bakifrån. Har just slagit på motorn för att ladda batterierna någon timme. Med motorstöd på 1500 varv kommer vi upp i 5 knop. Vi har nästan 20 båtar inom "synhåll" med vår AIS men de går alla närmare den Afrikanska kusten och är inte synliga rent visuellt. Vi börjar nu på dag fyra komma in i en rytm med våra vaktpass, lite bokläsning, filosoferande under natthimlen mm.....

Med vår strategi att gå mot Cap Verde till 20:de breddgraden och sedan vika västerut blir det drygt 3 000 nm till Trinidad. Vi har nu gjort drygt 600 NM och har 2 400 NM kvar. Vi hoppas på mer vind när vi kommer ner till 18:e breddgraden där passadvinden ska vara säkrare. Känns ff lite overkligt att vi är på väg till en ny kontinent....Temperaturen är behaglig.....lite svensk högsommarstuk.

Vi har lite olika "vaktrutiner" Dick sitter i stort sett hela tiden i sittbrunnen och filosoferar....jag är mesta tiden vid navigationsbordet och kollar datorerna mm och Bernt lite mitt emellan min och Dicks rutin.....

glömde...Bernt gjorde en superb gryta igår....bästa maten hittills på hela resan :)

16:43
Vi har en läcker dag på havet....varmaste dagen hittills och sjön har successivt lagt sig. Nu har vinden ökat lite igen och vi har ca 12 knop fortfarande rakt i häcken. Det är som en lagom trivsam tur på Bottenhavet en högsommardag. Vi gör ändå fina 5,6 knop i snitt de senaste timmarna. Nu vankas middag...pasta med basilikasås...det här ÄR ett annorlunda liv :)

Torsdag 03:31
Inget nytt....vi går på med svaga akterliga vindar. Just nu stöttar vi med motorn (laddning av batterierna) och gör mellan 5 och 6 knop. Vi har nu passerat nord 20 grader och det börjar märkas att vi kommer närmare ekvatorn....det är kortbyxor och kortärmat som gäller även klockan 3 på natten.

Slog just av motorn och vi hamnar på beskedliga 3,5 knop...nu hoppas vi på VIND...

13:38
Vi glider på i lätta vindar med fart mellan 4 och 5 knop och det är så behagligt. Däremot inte särskilt mycket äventyr...:) Med nuvarande vind kommer vi att behöva tre veckor till innan vi är framme....men det är helt ok. Mitt på dagen blir det att vi träffas "hela gänget" och surrar lite om allt mellan för och akter...bland annat väckte Bernt frågan om varför vi gör en sådan här resa....faktiskt inte helt enkelt att svara på och att det är lite olika motiv och drivkrafter för var och en av oss. Vi har klockan 12 UTC också en avläsning av logg, position mm. Förra dygnet hade vi endast seglat 110 NM. Det går långsamt i lite vind men är väldigt bekvämt....och tid det har ju vi pensionärer :)

Bernt har nu publicerat tre artiklar i Västerbottens Folkblad om vår segling....kul. Vi får lite sms till Satelittelefonen och det är barnsligt roligt och läses upp under viss andakt...:) Middagen idag blir konservköttbullar med potatis som grund....sedan brukar Bernt fixa till "extra allt" som gör att det blir super:)

Fredag 01:07
Middagen blev en ny hit av Bernt....han står där vid spisen och grymtar för sig själv (fullständigt obegripligt för nån med nedsatt "rockbandshörsel") och så får vi något vällagat, ofta lite härligt starkt att förtära :)

Vi har som ni förstått egentligen en härlig och mycket bekväm segling. Det som oroar lite (man ska alltid oroa sig lite på sjön) är att vi har så svaga vindar. Dicks fru (tillika två av mina barnbarns farmor) Liz kommer till Trinidad den 11 januari och vi vill gärna hinna fram till dess.

Det är en underbar och  "svårbeskriven" natt. Varmt, mångata, inga andra båtar synliga, lite sjö och vi glider fram i ca 4 knop med lite mareld runt båten:)

02:06
Idag är det ju fredag och då har man "after work"....det är engelska och betyder att man lämnar jobbet och dricker alkoholhaltiga drycker....vi kommer att med inkopplade säkerhetsselar krypa fram till fördäck (för där arbetar vi nästan aldrig) och beställa en öl. Sedan har Bernt något lustigt livsavtal med en skotte som gör att han MÅSTE (bra med vissa måsten) dricka en GT vid femtiden varje fredag. Till råga på allt har vi bestämt att vi ska ta ett glas skumpa när vi gjort en fjärdedel av sträckan vilket kan inträffa under detta dygn....:)

02:55
Nu väcker jag Bernt och går av min vakt.....vi höres som Lasse Lysteth skulle säga..

03:11 Bernt

Första uppdraget på passet var att tillsammans med Pelle (avgående vakt) gippa genuan så att vi kunde få en sydligare kurs. Jag konstaterar att det bara är 13 sjömil till dess vi har gjort 25% av vår Atlantöverfart.

13:30
Vi har haft fjärdedelsfirande med en flaska bubbel. Nu har vi hissat på allt vi har i den lätta vinden och går ca 20 grader för lågt men med bättre fart och komfort.

15:28
Fin gång men på väg mot Brasilien.....vi tar den riktningen nu under något dygn för att få riktigt skön segling...snart "fredagstime" 'ala Bernta....:)

18:56
Valar på avstånd som är uppe och blåser...:)

20:59
Just gått på mitt pass. Fin gång med alla segel uppe. Nu sover besättningen efter en fin dag och vi har tre fjärdedelar kvar till Caribien:)

22:35
Vet att det blir lite av samma tugg....men just nu äre så där fin och behaglig gång med alla segel uppe. Resten av gänget sover (efter allt firande :)) och jag har vår lilla värld med himmel, stjärnor och hav för mig själv....

Lördag den 22/12 klockan 06:25
Mycket lite vind. Vinden orkar inte fylla seglen och de bara slår i "gammsjön". Har inte fått någon väderrapport på ett tag så vi vet inte hur länge vinden kommer att vara så här svag. Vi är nu nere under tre knop och med nuvarande fart skulle det ta en dryg månad till Trinidad....

09:53
Vi har fått vind igen....inte mycket men tillräckligt för att segla i ca 5 knop. Fin morgon och nu känns det att vi är nere under 18:e breddgraden....

18:33
Supermiddag igen av Bernt. Sedan la Bernt och Dick ut den nyköpta fiskereven så nu skare bli färsk fisk...:) Vi har ff väldigt svag vind och går för motor på 1500 varv och med storen uppe. Vi har fått väderprognos via satelettelefonen och vi ska ner till 17:e breddgraden för att komma undan ett stiltjebälte. Hoppas vi får bättre vind inom något dygn. Har en annan segelbåt i lovart men i övrigt långt till  närmsta båt. Vi har fått lite sms till vår satelelittelefon och det är alltid kul med tillrop hemifrån. Har definitivt lite svårt att "tänka" julafton om några dagar....

20:09

<image.jpeg>

Detta är bland det sötaste jag sett..titta på den koncentrerade munnen, ögonen, rödbrunt (?) hår och en liten söt näsa....ok jag är jävig. Hon heter Eila. Hon var när den här bilden togs för ett par veckor sedan tre månader och hon är mitt senaste barnbarn. Jag hann med att hålla i henne en stund då bara några dagar gammal innan jag gav mig iväg....så det finns också minussidor att ge sig iväg som vi gör...kanske bidrar den annalkande julhelgen till att tankar på saknad förstärks ...men som sagt "man kan inte både äta och spara kakan"....

Söndag den 23/12 klockan 05:58
Vi har dom senaste 8 timmarna en snitthastighet på 4,7 knop i vindar omkring 5 m/s. Vår futura är en bra lättvindsbåt trotts sina nio ton. Nu går Bernt på och jag knoppar in några timmar.

Bernt:
Klockan är 8 på morgonen dan före doppardan och jag har precis rullat in alla segel och slagit på motorn. Även entusiaster som jag ger till slut upp på en Atlanten som är nästan spegelblank. Och inte nappar det på Dicks wobbler heller.. Jo, det nappar! Just vid vaktskiftet lyckas Dick bärga en barracuda på ett par kilo ungefär. Så nu blir det "gädda" till middag!

10:44
Tyvärr motorgång igen....vindmätaren bara snurrar runt utan någon konstant vindriktning. Upphetsning är stor över vår första fisk....:) Vi har precis kommit under 2 000 NM kvar. En tredjedel avklarad men om vi inte får vind snart så blir det en långsam överfart..

17:02
Mera napp. Nu en guldmakrill på fem kilo (ok ni som vet.....det är Berntkilo....men ändå) Barracudan ok men väldigt mycket ben tror mer på guldmakrillen som kommer att tillagas till julmiddagen imorgon. Vi har fått väderprognos som säger att vi kommer fortsatt ha svaga vindar under måndag men från tisdag ökar det till mer normala styrkor. Just nu helt ok och vi går med slör i ca fem knop. Julafton ska vi lyxa med att ringa till våra nära och kära på Satelittelefonen.

20:05
Härligt nu går vi med mellan 6 och 7 knop igen. Perfekt slör och båda seglen står super. Bernt som har vakten är euforisk och vill inte väcka Dick. ....:)

Måndag 00;17
Så är det då julafton 2012. Med marginal min ovanligaste julafton. Så långt från snö, julglitter, julklappar mm som det går att komma. Vi har ett inte särskilt allvarlig med dock debacle. Dick hade inhandlat Kalles jul på dvd som vi skulle se klockan tre idag samtidigt som vi ska äta sill och ta en nubbe.....Dvdfodralet är dock helt tomt och vi anar någon av de unga teknikgenierna i 3-5 årsåldern som hittat och spelat den.....:)

Fortfarande härlig gång. Lite överraskande eftersom vi enligt prognosen skulle få svagare vind. Vi har nu under flera timmar legat mellan 6 och 7 knop. Står sig den här farten är vi framme i Trinidad redan om 12 dagar....vi passerar just nu 1900 NM kvar....400 kvar till halvvägs och då blir det en flaska bubbel igen...tätt mellan festerna när båten går fort.....vi får nog hoppa över nyårsafton....:)

01:47
Närmaste båt som vi ser på vår AIS är nästan 40 NM bort.....lite skillnad mot när vi gick igenom Gibraltarsundet för ett antal veckor sedan...

03:00.. går av mitt pass.....undrar.....äsch det kommer nog ingen tomte här ute mitt i Atlanten....:)

Bernt:
Fortfarande fantastisk segling, det är dom här nattpassen som är härligast. Månen har nästan förvandlat natt till dag. Guldmakrillen kommer att ligga på julbordet dels som sushi, dels marinerad i citronsaft. När det inte finns lutfisk så...
Såg Pelles kommentar om våra olika skäl att fira. Om vi bestämmer att när vi är halvvägs så är det också nyår så kommer ju bubblet att räcka precis! Det var väl inte så på dan....

Fortfarande julafton 09:12
Bra idé med ransoneringen av festtillfällen Bernt men om vår nuvarande medelfart står sig sammanfaller nog nyåret bättre med att vi hunnit 3/4 av sträckan än hälften. Vi har nu ökat medelhastigheten ytterligare ett snäpp. Nu ligger vi på 7,6 under senaste timmen....:) Vi har stängt alla luckor för nu kan det bli lite stänk från de växande vågorna. Att det är sådan mental skillnad att ligga och skvalpa i svag vind och forsa fram med sprut i vågorna....:)

10:58
<image.jpeg>

Här pågår lite förberedelser till julmiddagen. Gårdagens guldmakrill under bearbetning.

12:07
De senaste 24 timmarna har vi seglat ca 150 NM...och nu blir det jullunch bestående av sill, berntproducerad guldmakrillvarianter mm...:)

16:23
Nu har vi ätit lunch, slösat en liten förmögenhet på att prata med våra närmaste via Satelittelefonen, fått väderprognos, revat segel, surrat i sittbrunnen om att vara just mitt ute på Atlanten en julafton....Nu lite mer mat.... ;)

20:52
Vi har minskat segel för natten och glider nu på med knappa 6 knop. En helt annorlunda och så häftig julafton är över. Grabbarna sover och jag läser pilotbok om Leeward Islands.....

23:11
Vinden ökar långsamt helt enligt de prognoser vi fått och nu är den uppe i drygt 10 m/s i häcken. Futuran trivs bra med bara genuan och slingrar sig fram i den långa sjön. Vi skulle kunna kräma ut mer fart med en mer aktiv segling men vi har valt att segla konservativt inte minst på nätterna när vi är ensamma på vakt. Har en snittfart hittills mitt pass på 6,4 knop...

Tisdag den 25/12 kl 0757.
Stöttar med motorn på 1500 varv för att ladda batterierna igen. Tycker vi behöver ladda onödigt tätt. Vi har ny och stor batteribank. Kör med kombinationslanterna i toppen när vi inte har några fartyg i sikte på natten. I o f har vi en del paddor och datorer igång och kylskåpet och autopiloten drar ju en del....men ändå? Nu kommer solen och en ny dag med akterliga vindar stundar.

16:05
Det händer inte mycket. Vi går med endast förseglat och med nästan plattläns. Det är "behändigt" och vi har Ok fart ca 6knop i snitt. Men det är lite enahanda. Läser lite men skulle ha satsat lite mer på att ha riktigt bra böcker. Inte en enda båt inom synhåll på flera dygn. Börjar jag bli lite less redan efter drygt en och en halv vecka...

Den här seglingen skiljer sig från de andra längseglingarna jag gjort senaste åren med att då har det handlat om ofta varierande segling. Etapper på två till tre dygn och sedan en ny plats och ett uppehåll. Så har ju också denna resa varit fram till canarieöarna. Men nu går det ju inte att dela upp resan över Atlanten....:)

17:23
Bernt lagade det sista av guldmakrillen på ett lysande sätt trotts vår slingriga gång. Varm god mat behövde vi lite till mans. Vi har nu 1640 NM kvar och "halvvägs" kommer nog att passera under morgondagen.

Annandagen 02:56
Går på efter Dick som haft ett fint pass med snabb segling i ca 20 knops vind (10m/s). Vi kommer att passera halvvägs idag och det har tagit 11 dagar. Det blir inte mycket riktig djupsömn med så slingrig gång som en slör ger när sjön börjat bygga. Man försöker spänna fast sig på tvärs i dubbelkojen och inte behöva parera rullningar så mycket. Men det är förvånande vad mycket det gör att bara ligga ner och vila och vi får den vila vi behöver.

17:15
Vi har firat halvvägs med en flaska champagne i sittbrunnen. Surrat ....någon har ringt hem till annandagsfirande....ja ...en vanlig dag på jobbet ....:)

Torsdag 00:11
Har just gått på och gjort den vanliga rundan i början på vakten. Kollat allt ute, seglen/skotning, gått igenom navigationsdata, kollat elförbrukning mm. Allt ok förutom att jag tycker vi måste ladda batterierna för ofta. Får undersöka det noggrannare när vi är framme. 1469 NM kvar.

02:41
Inget särskilt på denna vakt heller. Förutom när vi gör segeljusteringar har vi inte rört rattarna sedan vi lämnade piren i Las Palmas hamn. Autopiloten styr. Både Bernt och jag läser på om framtida mål i olika pilotböcker över Caribien. Det är ju nu högsäsong i Caribien med väldigt mycket både charterbåtar och ägarbåtar. Kontrasten mot det vi nu upplever med en vecka utan någon annan båt i närheten  kommer att bli stor....ser fram mot det...:)
Medelfart på min vakt: 6,3 knop.

09:12
Måste åter starta motorn för att vi har för låg spänning. I övrigt samma stuk avseende vindriktning och fart.

22:49
Fått väderrapport som säger fortsatt passadvind...ca 15 knop ostnordost i tre dagar framåt. Fullmåne så man ser horisonten nästan som under dagtid. Dick såg två valar blåsa under sitt pass.

Fredag 06:35
Inget nytt....dvs rätt tråkigt....

14:50
Vi tog fredags GT:n tidigt.....:) Har fått ny väderprognos som indikerar starkare vindar från ostnordost under de närmsta dygnen. Låter bra...nu lite bokläsning innan jag går på nästa vakt.

21:03
Vi har nu haft lite mental träning jag och Bernt. Det handlar om att vi måste "inse" att vi är mitt emellan cap Verde och Caribien...dvs mitt ute på Atlanten.....vi har minst en veckas segling kvar och inte mentalt fuska att nu är vi "snart framme"....efter det känns det bättre (men det är ff rätt tråkigt). Nu har vi dessutom snabb segling med ca 20 knopsvindar och medelfart strax under 7 knop...:) solen har just gått ner och vi sitter i sittbrunnen två dagar före nyårsafton endast iförda badbyxor (ok då jag har kalsonger).....:)

Lördag 03:14 och vi har varit på väg i två veckor!
Något sämre vind men ff bra fart. I slutfasen av en bra deckare av den skotske författarinnan Denise Mina.

21:22
Haft en fin eftermiddag i sittbrunnen alla tre och nu börjar vi gå in i nattpassen och man är oftast ensam på sina pass med gott om tid att reflektera och filosofera.

Söndag 00:17
Läser nu en liten bok som jag varmt rekommenderar. Den heter Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Handlar om en döende professor och hans f d elev som samtalar om kärlek, äktenskap, känslor,förlåtelse, saknad och död. Boken passar att läsa med pannlampa i en sittbrunn mitt ute på Atlantenen med en fullmånesgata lysande i vattnet akterut en varm natt dagen före nyårsafton 2012. Den har ett innehåll som mår bra av att man stannar upp i läsandet ofta och reflekterar. Jag har fått mig flera tankeställare om mitt liv och mitt sätt att leva....inte minst i förhållande till andra människor...

20:26
Inget nytt från Atlanten......drygt 900 NM kvar till Trinidad.

Måndag nyårsafton 08:53
Svaga vindar precis som utlovats. Vi arbetar utifrån UTC tid dvs våra vackter styrs av s k Greenwich tid. Det gör att när jag nu lämnar över till Bernt klockan 09 (UTC-tid) så är det kolmörkt och lokal tid är nog 06. Vi sover dåligt i den skvalpiga sjön snett bakifrån. Nu när det lättar ut lite och vågorna minskar i kraft ska jag försöka ta igen lite sömn.

Tisdag 1/1 2013 03:32
En sällsam nyårsafton....vi ringde till våra nära och kära rätt tidigt på kvällen och sedan åt vi en sen middag bestående av pasta och en sås. Lyxade med ananas direkt från var sin burk. Sedan satt vi där i sittbrunnen i timmar endast iklädda badbyxor och filosoferade över denna så annorlunda nyårsafton.

Nu har vi knappt 800 NM kvar till Trinidad och väderprognosen för de närmsta dygnen ser ok ut. Vi räknar med landkontackt under söndag/måndag.

15:32
Det blir varmare och varmare. Nu är det bevakning på hur mycket vatten vi dricker för det svettas en del. Vi såg den första båten på över en vecka för någon timme sedan.....passerar snart under 700 NM kvar. Nu vill vi komma fram och äta gott, se och träffa en massa folk, ligga i hamn och sova i båt som inte beter sig som en torktumlare, möta nya kulturer....ff söndag eller måndag som beräknad angöring :)

21:54
Dick kokar kaffe....jag läser bok....Bernt sover...

Onsdag 16:15
Skaplig vind och vi har nu 560 NM till Trinidad. Bernt gör just nu köttfärs genom att mosa burkköttbullar. Blir säkert bra som vanligt. Så himla trevligt när det kommer sms på vår satelittelefon. Rakade av mig två och en halv veckas skägg idag så nu börjar ändå viss anpassning till civilisationen...:)

Torsdag 06:08
Går på mitt pass. Vi har just haft ett litet lokalt regnväder (skoll). Men vi han inte tvåla in oss och få en välbehövlig sötvattendusch. Nu 484 NM kvar..

17:27
Fin vind och vi rullar på. Med lite tur kan vi vara framme sent på söndag. Det blir allt mer snack om färska grönsaker, glass, pomfritt, en riktig köttbit mm.

Fredag 03:13
Nu har vi mellan 20 och 25 knops vind och vi gör god fart. Snittet de senaste fem timmarna var 7 knop. 349 NM kvar...:)

14:13
Fortsatt snabb segling. Vi tuggar nu distans så att det ser ut som vi skulle kunna vara framme i dagsljus på söndag. 283 NM kvar.

21:13
Nu har vi haft regnskurar (sk scolls eller hur dom nu stavas). Ff fin gång och vi jippar oss fram med vinden in rakt bakifrån. Bernt och jag har filosoferat lite över framtiden med Futuran. Vi har många uppslag och det känns spännande. Oj vad det går nu Dick ligger ibland över 8 knop under flera minuter. Men slingrigt är det....:)....243 NM kvar.

Lördag 05:23
Sista dygnet. Vi har ff fin vind och gör bra fart. Vi har drygt 160 NM kvar. Vi har nu övergått till lokal tid vilket är fem timmar efter det ni har i Sverige. Börjar se fartyg på vår AIS så vi närmar oss "civilisationen"....:)

13:22
108 NM kvar och nu har vi fått in radio från Tobago och allt fler fartyg syns på plottern. Hade varit kul om radiostationen haft lite "bensinfatsmusik" men det låter som vilken skvalkanal som helst. Vi har nu haft drygt 8 NM med snittfart över 7 knop. Det är VARMT trots att det fläktar bra med en vind mellan 20-25 knop (10-13 m/s). Sitter nu vid navigationsbordet och skriver och måste säga att Futuran är välstädad för att ha varit igång i tre veckor med kraftigt gungande i den ibland grova akterliga vinden...:)

18:12
LAND I SIKTE...... Vi har nu Tobago på vår styrbordsida....häftigt!! Tre veckor sedan vi såg land. Stark känsla och svår att sätta ord på men det är klart....drömmen om detta har funnits i mina (våra) tankar under många år. Vi fortsätter nu till Trinidad och klarerar in där imorgon.

Söndag den 6/1 kl 03:51
Vi har nu bara 28 NM kvar till inklareringshamnen Chaguacare. Blir bra att komma in i bra tid och få tid att frossa i saker som färska grönsaker, hamburgare, pomfritt ich annat nyttigt, golv och bord som står stilla, en kall öl, en natts ostörd sömn, röra på kroppen, tokscypa med de mina mm...:)