lördag 11 februari 2012

Många blanketter blir det...

Det är en hel del blanketter både på papper och på internet när man ska "försvinna" från Sverige. Allt det som ska sägas upp (tv-avgift, comhemabonemang, försäkringsfrågor, tidningsprenuminationer mm) och registreringar hos myndigheter..

Vissa problem uppstår.För några dagar sedan skulla jag på skattemyndigheten göra anmälan om att flytta från sverige. Fick en blankett "flyttning till utlandet". Gick bra att fylla i till dess jag kom till "adress i utlandet"....prövade med sittbrunnen 15 A...men jag hade ju ingen stad eller land. Telefonsamtal till Stockholm av den trevlige handläggaren och efter en del vidarekopplingar gällde det att leta en komletterande blanket som hette "särskild postadress Anmälan"....tog yngsta dotterns adress (känner ju ingen i någon lågskattekommun:). Nu var det viktigt att skicka bägge blanketterna i samma kuvert. Måste dock säga att efter mina erfarenheter av byråkrati i Medelhavet kommer jag aldrig att klaga på vår byråkrati...det mesta kan skötas via internet och går snabbt och med trevligt bemötande.

Har också börjat kolla försäkring för resan. Inte helt lätt att värdera dessa...nån därute som har något tipps?

På måndag ska gänget som tog fartygsbefäl VIII träffas för högtidligt överlämnande av intyget och det blir nog en öl på Bishops efteråt för att surra vidare om hav och båt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar