måndag 4 september 2017

En härlig period är över...

Nu är Futuran lämnad till försäljning. Jon har gett oss så mycket av äventyr och möten med nya kulturer och människor. Hon är för oss (Bernt och jag) inte en båt utan en trygg vän som tagit hand om oss både i hamn och på stora vatten.
Bloggen kommer jag att ha kvar för egen del att försjunka i när jag vill bättra på minnet. Dock kommer den inte att vara aktiv längre.
Nu väntar nya äventyr och även förhoppningar om lite transportuppdrag. Nu blir det ändå lite segling i nära vatten med ungarnas lilla Albin 78. 

tisdag 9 maj 2017

Ja se det snöar ja se det snöar...

Blir troligen kvar i hamn (Bullandö) hela veckan. Efter helgens fina väder så är det småtrist igen. Dessutom hade vi kulingvindarna från nord igår. Två journalister från Båtnytt la till med två styrpulpetsbåtar tidigt igår. Dom hade tänkt sig ut på mysingen och kolla hur båtarna uppförde sig i sjön....inställt.
Kort film från morgonen idag....(skönt att ha värmare och att ligga i hamn)..
Skulle gärna byta med Thomas K och Lars Ove nu (på väg mot Torressund och +28 grader)

lördag 29 april 2017

Bara kallare och kallare.

Ger upp att fortsätta söderut och seglade upp till S-Holms skärgård igen. grabbarna hoppar av och det blir lite ensamsegling i nära vatten och att umgås med familj i maj/juni. Just nu i Nynäshamn med en kuling från norr....burrr...

söndag 23 april 2017

Tidig morgon.

Pierre har vakten. Vi är "uppkabbade" vilket är himla behagligt. Det är kyligt pm man sticker ut näsan.
Lätta vindar och beräknad ankomst Visby 20:00

fredag 21 april 2017

Sista förberedelserna!

Nu är Futuran i sitt rätta element. Grabbarna jobbar hårt och är betydligt smidigare än skepparen. Imorgon söderut...vi har det himla bra...!

Mvh
Pelle Hansson
Tel: +46 702654185

tisdag 18 april 2017

Hon blir riktigt fin!

Patrik och Pierre gör futuran finare i hullet än på flera år. Fast vädret är riktigt ruggigt. Imorgon vi fyratiden ska hon i.

måndag 17 april 2017

Ny säsong...:)

På onsdag ska Futuran sjösättas igen och nu två dagars fixande med vax mm. Tyvärr kyligt så det blir inte helt perfekt. Dock har jag två som verkligen är välkomna att hjälpa den ålderstigna skepparen....:)
Det är Patrik och Pierre som sedan kommer vi att segla ner i Östersjön i en riktig vårsegling.

fredag 4 november 2016

Slut för denna säsong!

Nu är hon på land och skepparn går också iland. Sjösättning tidigt i vår och då aktiveras bloggen igen....om det inte dyker upp nån segling under vintern på något varmt hav...:)

måndag 26 september 2016

Vissa dagar vill man att sträckan inte tar slut.



Segling hela dagen. T.o.m genom baggenstäcket. Efter helgens motorsegling med mina barn, barnbarn och exfru in till vasahamnen har jag slöseglat hela dagen och funderar nu på vilken natthamn jag tar. Troligtvis Runmarö.

tisdag 20 september 2016

Kära Öregrund.

Så är det över med vår norrlandsegling som också har varit en nostalgiresa. Har nog gjort sträckan Umeå - Öregrund och tillbaka mer än 25 gånger. Med viss säkerhet är detta den sista. Många fina tankar/minnen dyker upp och en dos tacksamhet och ödmjukhet infinner sig.
Nåvä idag har jag beställt upptagning av Futuran i början på november. Så nu ska det bli en dryg månads höstsegling utan några måsten och geografiska mål.

lördag 17 september 2016

Lämnar Norrlandskusten.

Natthamn blev Storhamn på Agö utanför Hudiksvall. I morse var det bara 12 grader i båten. Fick lite Amsterdamkänsla som mornarna när jag bodde i båten för två vintrar sen. På med värmaren och koka upp vatten till tre koppar kaffe (Berntstandard). Iväg strax före 8 och preliminärt mål kryssabojkryssarboj innanför Björns fyr eller kvällsnattsegling till Öregrund. Regntunga moln över land men bättre över havet. Dåligt med vind enligt SMHI.

torsdag 15 september 2016

Ny hamn och en kryssarklubbsboj!

Sakta genom Höga Kusten.


Tankade fullt på Ulvön och hissade på i lätta vindar från norr. Nu njuter jag lite bitterljuvt av att se denna vackra och för mig i livet betydelsefulla kuststräcka från havssidan. Får se hur långt det blir men lutar åt en kryssarboj i juniskär innanför Brämön.

onsdag 14 september 2016

Vänder nu mot söder!

Det blev tyvärr bara några dagar i Umeå. Bunkrade idag och nu har jag mat för en hel vecka. Segelsällskap fick tyvärr förhinder så jag seglar själv. Både och...spännande men också lite ensamt. Ser ut att få lätta vindar hela veckan och inser att det nog blir rätt mycket motorgång.
Just nu klockan 14:23 kommer en dimma som inte varnats för i prognoserna. Har inga AIS båtar i närheten.
Att segla här som varit mina hemmavatten i nästan trettio år och att det är kanske sista gången väcker känslor. Tror det blir Ulvön med angöring vid midnatt.

söndag 11 september 2016

Några timmar kvar till Obbola.

Vi gick direkt från Öregrund till Ulvön i fina vindar. Senaste gången vi var på Ulvön var 2009. Oj vad mycket som förändrats med alla nya investeringar. Gott om folk och faktiskt rätt många segelbåtar. Vi hade en trevlig liggedag på ön och åt vällagad mat på fina hotellet. Vi fick också besök av briggen "tre kronor Stockholm" som var på väg till Ö-vik för något event.
Idag har vi nu haft dimma under förmiddag och nu fin slör i 10 m/s. Kommer fram till Obbola vid sextiden i kväll. Det har varit en superfin segling, mycket surr, god mat...:)

onsdag 7 september 2016

Väder..

Vi har en liggdag i Öregrund. Imorgon gör vi en segling som i decennier i våra familjer gått under namnet "det stora språnget". Det blir nog bara en heldag upp mot Söderhamn/Hudiksvallsskärgård. Allt är rellativt:)
Vi har fixat lite på båten under dagen och vandrat runt i denna fina lilla "by". Men oj vad fort sommaren "försvinner". Vi är bara två gästbåtar.

lördag 3 september 2016

En helg.

Ute fredag och lördag med de här lintottarna. Ligger nu vid restaurangbryggan på Ingemarsö.

tisdag 30 augusti 2016

Stillsam dag i skärgården.

Seglat i svaga vindar utan egentligt mål. La loss från Bullandö vid tiotiden och tog en kryssarklubbsboj på Runmarö vid 17 tiden. Nu i månadsskiftet mellan sommar och höst och en heldag på havet finns tid för reflektioner....tacksamhet över vad som skett och funderingar över framtiden.
Kommer att fortsätta några dagar på egen hand och på fredag kommer familj Linda/Torkel för ett kort seglingsdygn. Sen gubbarna på måndag.

Mvh
Pelle Hansson
Tel: +46 702654185

lördag 27 augusti 2016

Lite förberedelser.

Först bara två bilder från fina Gdansk. Dit vill jag segla nästa år.
Nu lite förberedelser för gubbnostalgiseglingen till Umeå med Futuran. Är verkligen fortsatt seglingssugen och ser fram emot umgänget med gubbarna. Kommer troligen att segla runt lite under veckan och sedan kommer Bernt och Lars på måndag. Seglingen ska ha ett lite kulinariskt tema så handlingen på måndag är viktig.